loading...
روانشناسی امروزی
زینب بازدید : 29 یکشنبه 26 تیر 1401 نظرات (0)

چگونگی رابطه با همسر

چگونگی رابطه با همسر مجموعه ای است از رفتار های متقابل است که اگر به درستی رعایت نشوند کیفیت زندگی ما را با مشکل رو به رو خواهد کرد . چگونگی رابطه با همسر فقط برای زوج هایی که همسرشان رفتارهای بهنجاری دارد نیست بلکه چگونگی رفتار با همسر برای تمامی زوج ها و شامل کلید هایی است که حتی اگر مشکل و اختلاف خاصی هم ندارند با دانستنی های چگونگی رابطه با همسر سطح کیفی زندگی خود را روز به روز بهبود می بخشند .

اما طبیعتا آگاهی لازم از چگونگی رابطه با همسر برای کسانی که رفتار بخصوصی در همسرشان باعث شده است که اختلافات جدی داشته باشند ضروری تر است . باید قبول کنید گاهی این رفتار های آزار دهنده همسرتان چنان عمیق و حاد است که به تنهایی از پس آن بر نخواهید آمد پس یک مشاوره زناشویی و زندگی مشترک میتواند کارساز باشد . بهترین مشاوره خانواده با صدها زوج که مشکلاتی نظیر شما را داشته اند برخورد داشته و تجربه او راه بقای زندگی شما است پس اگر خود را در برخورد با رفتار همسرتان عاجز میبینید باهم به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی مراجعه کنید .

چگونگی رابطه با همسر شکاک

چگونگی رابطه با همسر شکاک شاید مهم تر از بسیاری از رفتار های خارج از اعتدال باشد . چرا که فرد شکاک هم خود و هم همسرش را از تمام حس های دیگر محروم میکند . چگونگی رابطه با همسر شکاک کمک میکند رویه بهتری را در برخورد با شکاک بودن همسرتان پیش بگیرید تا تنش ها به حداقل برسد . در چگونگی رابطه با همسر شکاک سعی کنید بپذیرید که این رفتار همسرتان ارادی نیست و جزئی از ویژگی های او است که حتی اگر کسی مستقیما به او لقب شکاک را ندهد هرگز به شکاک بودن خود اقرار نمیکند . سعی کنید شکیبایی پیشه کنید و اگر همسرتان در موردی زیاد سوال کرد با آرامش پاسخ دهید تا امنیت خاطر پیدا کند . گاهی با گفتن جملاتی مانند تمامش کن به خودم مربوط است فقط استرس اخلاقی او را تشدید میکنید . از حرکاتی که سوء ظن او را برنگیخته میکند بپرهیزید .

چگونگی رابطه با همسر لجباز,چگونگی رابطه با همسر عصبی,

مشاوره زناشویی و زندگی مشترک

مثلا تلفن هایتان را در حضور او پاسخ دهید و سعی نکنید به اتاق یا جای دیگری بروید قبل از هر عملی که ممکن است بازگشت شما به خانه را به تاخیر بیندازد به او اطلاع دهید . تحت هر شرایطی حتی در حد یک جمله کوتاه سعی کنید تلفن های او را پاسخ دهید . در آرامش با او صحبت کنید و به او اطمینان قلبی بدهید که او و زندگیتان را دوست دارید و هیچ چیز با ارزش تر از او برایتان نیست . بخشی از شکاک بودن ریشه در عدم اعتماد به نفس است که باعث میشود فرد جایگاه خود را در زندگی شما در امنیت نبیند پس با ابراز عشق به او این امنیت را بدهید .

اما اگر شکاک بودن همسرتان یک وضعیت روانی حاد است بهتر است هرچه سریع تر از مشاور خانواده و درمانگر کمک بگیرید . مشاوره زناشویی و زندگی مشترک در رابطه با چگونگی رابطه با همسر شکاک به شما کمک میکند علل عارضه اخلاقی همسرتان را ریشه یابی کنید و طی یک روند درمانی آن را به حداقل برسانید .

چگونگی رابطه با همسر لجباز

چگونگی رابطه با همسر لجباز ، این جا است که زندگی شما را از کش مکش نجات میدهد . شاید بگویید کسی که لجباز است در هر صورت چه حق با او باشد چه نه باز هم لج میکند پس جز سماجت و مقابله به مثل هیچ جور دیگری نمیتوان او را از معرکه به در کرد اما شما و همسرتان مقابل هم نیستید شما در کنار یکدیگر هستید . پس با یادگیری چگونگی رابطه با همسر لجباز به بازی بچگانه اما خطرناک خود و همسرتان پایان دهید . سعی نکنید با لحن و برخوردتان این حس را در همسرتان ایجاد کنید که هدفتان این است حرف خود را به کرسی بنشانید . بلکه سعی کنید در شرایطی دیگر پس از فروکش شدن تنش ایجاد شده به او بفهمانید تصمیم شما خیر خواهانه است .

قبل از شروع بحران اقدام کنید . اگر وضعیتی پیش امده است که حس میکنید ممکن است باز هم لجبازی همسرتان گل کند خودتان پیش قدم شوید . به طور مثال اگر همسرتان از رفت و امد با دوست خانوادگیتان خوشش نمی آید نگویید که امشب دعوت هستیم زود برگرد بلکه با لحنی دوستانه بگویید عزیزم فلانی ما را به شام دعوت کرده نظر تو چیست . مطمئن باشید لحن مناسب و حق انتخابی که شما قائل شدید حالت تدافعی او را خنثی خواهد کرد . به طور کل لجبازی جزء رفتار هایی است که به شدت آزار دهنده و مستعد مقابله به مثل است اما همانقدر هم ساده قابل کنترل است و فقط نیاز به کمی سیاست مثبت دارد .

چگونگی رابطه با همسر عصبی

چگونگی رابطه با همسر عصبی این امکان را به شما میدهد که اگر همسرتان به طور غیر معمولی کنترل اعصاب خود را از دست میدهد بتوانید راحت تر رفتار او را مدیریت کنید . اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که مادام باید نگران عصبی شدن همسرتان باشید با درک چگونگی رابطه با همسر عصبی میتوانید خیالی آسوده تر داشته باشید . برای اینکار بهتر است با محبت و صمیمیت هرچه بیشتر احساسات همسرتان را درگیر خود کنید تا او به هنگام عصبانیت با وجدان خود درگیر شود که جواب محبت های شما پرخاشگری و خشم نیست . کمی غیر منتظره باشید .

همان لحظه که همسرتان بی دلیل خاصی شروع به دعوا و بحث میکند به او بگویید دوستت دارم ... اگر همسر شما استثنا نباشد حرف شما او را شوکه خواهد کرد و قطعا دیگر منصفانه نمیبیند که عصبانیتش را ادامه دهد . صبور باشید و انتظار نداشته باشید که یکباره رفتار همسرتان عوض شود ترک هر عادتی زمان بر خواهد بود . اگر همسرتان به گونه ای عصبی میشود که جای هیچ واکنشی را باقی نمیگذارد و ممکن است به شما آسیب برساند بهتر است به یک مشاوره خانواده رجوع کنید . اما فراموش نکنیدشاید از محبت خار ها گل نشود . . .

چگونگی رابطه با همسر شکاک,چگونگی رابطه با همسر لجباز,

چگونگی رابطه با همسر سرد

چگونگی رابطه با همسر سرد از دو جنبه عاطفی و جنسی میتواند مورد بحث قرار گیرد . اگر همسرتان از نظر جنسی فردی سرد مزاج است میتوانید با تنوع کافی در رابطه جنسی و کشف علایق جنسی همسرتان او را به رابطه جنسی راِغب تر کنید و یا اگر بی رغبتی همسرتان به رابطه جنسی بیش از حد معمول است میتوانید با دارو های افزایش میل جنسی با تجویز پزشک تا حد قابل توجهی رابطه سردتان را ترمیم کنید . اما اگر همسرتان به لحاظ عاطفی فردی سرد است شاید به این دلیل است که او به خوبی یاد نگرفته است احساساتش را بروز دهد . پس با ابراز احساسات به شکل های گوناگون به طور غیر مستقیم به او نشان دهید که چگونه احساساتش را نشان دهد .

در مقابل ابراز محبت هرچند کوتاه او واکنش قوی تری نشان دهید که او را متوجه کنید چقدر محبت های او در شما تاثیر گذار است و حتی میتواند بازتاب چندین برابری را دریافت کند . همسرتان را متوجه کنید با ابراز محبت قرار نیست چیزی از دست بدهند چرا که گاهی این پندار اشتباه در فرد وجود دارد که اگر محبتش را نشان دهد غرورش از بین میرود . سرد بودن موضوعی نیست که نگران کننده تر از دیگر موارد ذکر شده باشد اما بی تفاوتی به آن نیز عواقب مطلوبی نخواهد داشت و باید بدانید که در هردو جنبه سرد بودن ، همسر شما فقط پنجاه درصد ماجرا است و نیم دیگر شما و نحوه برخوردتان است پس با یادگیری چگونگی رابطه با همسر سرد صمیمیت را به زندگی مشترک خود هدیه کنید .

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره زناشویی و زندگی مشترک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Reasons Why Marriage is So Important 

https://zoomlife.ir/reportage/1408-psychology-avije.html

زینب بازدید : 28 یکشنبه 26 تیر 1401 نظرات (0)

روابط عاطفی زن و شوهر یکی از پایه های اصلی زندگی زناشویی است. زندگی زناشویی برای رسیدن به اوج خود نیازمند سه فاکتور مهم است.

  • روابط عاطفی
  • تعهد
  • صمیمیت

هریک از این فاکتور ها بسیار مهم هستند و هیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارند. زمانی که هرکدام از اینها به مشکل بربخورد زندگی زناشویی دچار اختلال میشود و باید برای برگرداندن آن به حالت سابق تلاش کرد. اگر در روابط عاطفی خود به مشکل خوردید میتوانید از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید. مشاوره به شما کمک می‌کند ابعاد پنهان زندگی خود را ببینید و با دید روشن تر زندگی خود را از نو بسازید. روابط عاطفی اولین مرحله ی ساختن یک خانواده ی سالم است، تعهد و صمیمیت در مراحل بعدی ظاهر میشود. بنابراین باید آن را جدی بگیرید. تفاوت های زنان و مردان در نیاز های عاطفی را بشناسید و برای بهبود روابط خود تلاش کنید.

نکات مهم در روابط عاطفی زن و شوهر

نکات مهم در روابط عاطفی زن و شوهر در مشاوره زناشویی و زندگی مشترک موارد زیر هستند‌.

  • به مخزن عاطفی یکدیگر توجه کنید. مخزن عاطفی میزان محبتی است که انسان به آن نیاز دارد و با برقراری رابطه سعی در پر کردن آن دارد.
  • با زبان خودتان محبت نکنید. هرکسی برای عشق ورزیدن زبان مخصوص خود را دارد اما برای برقراری یک رابطه ی عاطفی موفق باید توجه کنید که زبان طرف مقابل با شما متفاوت است. به همین دلیل نیاز دارید که زبان محبت طرف مقابل خود را نیز بیاموزید.
  • قدرت زبان را دست کم نگیرید. کلام میتواند بیشترین تأثیر را در زندگی زناشویی داشته باشد. سعی کنید از این قدرت استفاده کنید. همسر شما نیاز به تأیید و محبت شما دارد. برای اینکه بتوانید بهتر با یکدیگر ارتباط کلامی برقرار کنید میتوانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

بهبود روابط عاطفی زن و شوهر

بهبود روابط عاطفی زن و شوهر نیازمند توجه به چندین مسئله است. شناخت در مرحله ی اول بیشترین اهمیت را در بهبود روابط عاطفی زن و شوهر دارد. زن و شوهر باید از احساسات و ویژگی های یکدیگر شناخت داشته باشند تا بتوانند راحت تر با هم ارتباط برقرار کنند. مسئله ی دوم اعتماد است. یک زوج ایده آل به یکدیگر اعتماد کامل دارند. شک و تردید از عواملی است که میتواند رابطه ی عاطفی شما را رو به نابودی بکشاند. سومین مسئله داوطلب بودن است. در یک رابطه ی نرمال زمانی که همیشه یک نفر پیشنهاد دهنده ی انجام کار های مختلف باشد، رابطه رو به سردی میرود. برای جلوگیری از این اتفاق گاهی پیش قدم شوید و برای انجام کار های  مورد علاقه همسرتان داوطلب باشید. این کار باعث ایحاد تنوع در زندگی و باعث ایجاد حس مثبت در ذهن همسرتان می‌شود.

زن

عوامل پایداری روابط زن و شوهر

عوامل افزایش روابط عاطفی بین زن و شوهر مواردی بود که به آن اشاره کردیم. روابط عاطفی، تعهد و صمیمیت. موارد بسیاری را میتوان به عنوان عوامل پایداری روابط زن و شوهر نوشت اما این سه مورد از اصلی ترین عواملی هستند که در پایداری یک رابطه تأثیر گذار است. اینها سه ضلع یک مثلث هستند که باعث پایداری و دوام یک رابطه ی عاطفی میشوند. تضعیف شدن هر کدام از این اضلاع، موجب به خطر افتادن زندگی زناشویی میشود. روابط عاطفی، مخزن عاطفی زن و شوهر را تأمین می‌کند، تعهد باعث افزایش اعتماد یه یکدیگر و تحکیم رابطه ی زناشویی میشود و صمیمیت گرمای رابطه را افزایش میدهد. زمانی که احساس کردید در هریک از این سه عامل خللی ایجاد شده، باید سراغ مشاور خانواده بروید و سعی کنید با حل مشکلات رابطه تان را تحکیم ببخشید.

عوامل مخرب روابط عاطفی زن و شوهر

عوامل مخرب روابط عاطفی زن و شوهر میتواند موارد زیر باشد:

  • سرکوفت زدن به طرف مقابل
  • شکاکیت بیش از حد
  • پنهان کاری کردن یا دروغ گویی
  • توجه نکردن به خواسته های طرف مقابل
  • محدود کردن بیش از حد طرف مقابل
  • قهر کردن به مدت طولانی یا لجبازی کردن
  • احساس تنهایی و درک نشدن از سمت طرف مقابل

این عوامل تعدادی از عوامل متعددی هستند که موجب تخریب رابطه و از بین رفتن زندگی عاطفی یک زوج می‌شود. برای اینکه درگیر اینگونه مسائل نشوید بهتر است قبل از ازدواج در جلسات مشاوره شرکت کرده و آموزش های لازم برای برقراری رابطه و ساختن یک زندگی زناشویی فوق العاده را دریافت کنید. البته مشاوره مخصوص پیش از ازدواج نیست و در طول زندگی زناشویی هنگام بروز هرگونه مشکل، میتوانید از یک روانشناس یا مشاور کمک بگیرید.

دلایل روابط سرد عاطفی زن و شوهر

دلایل روابط سرد عاطفی زن و شوهر در گرو عوامل مخرب روابط عاطفی زن و شوهر میباشد. وقتی به هریک از این عوامل مخرب در زندگی برمیخورید و توجهی به آن نمیکنید، پس از مدتی مشکلات بیشتر از پیش شده و روابط عاطفی تان کم کم رو به سردی میرود. مشکلات حل نشده در زندگی زناشویی بزرگترین عامل مخرب رابطه میباشد. هرمسئله ی کوچکی که در زندگی موجب  سوءتفاهم و دلخوری میشود، باید همان زمان حل شود. یکی دیگر از دلایل روابط سرد عاطفی زن و شوهر نادیده گرفته شدن است. زن یا مردی که در زندگی احساس نادیده شدن داشته باشد، کم کم سرخورده میشود و خودش را در رابطه عقب میکشد و به همین صورت روابط گرم زناشویی بین آنها از بین میرود. بنابراین توجه کردن به نیاز ها و خواسته های یکدیگر یکی از اصول اولیه در روابط عاطفی است.

تقویت  روابط عاطفی زن و شوهر

همان گونه که عوامل مخرب برای رابطه عاطفی زن و شوهر وجود دارد، عواملی هم هستند که موجب تقویت و پایداری رابطه ی عاطفی می شوند. ازجمله آنها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد: صداقت و روراستی، توجه به طرف مقابل، وقت گذاشتن به اندازه ی کافی برای یکدیگر ، گفت و گو در مورد مشکلات و همینطور شنونده خوبی بودن، ابراز علاقه ی کلامی و هدیه دادن به یکدیگر. موارد بسیاری هستند که با انجام آن‌ها و همچنین برنامه ریزی، می‌‌توان روابط عاطفی پایداری در زندگی زناشویی داشت. مطالعه در این زمینه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و صمیمیت را در زندگی شما افزایش دهد. هرچه روابط عاطفی بین شما تقویت شود، دوام زندگی زناشویی تان بیشتر خواهد بود و همچنین کیفیت زندگی تان بسیار بیشتر میشود بنابر این از هیچ کاری برای تقویت این رابطه دریغ نکنید.

شوهر

بازسازی روابط عاطفی زن و شوهر

شما در هرمرحله ای از زندگی که باشید ممکن است در روابط عاطفی خود دچار مشکل شوید. در این هنگام چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد، تلاش برای بازسازی رابطه ی عاطفی است. در مرحله ی اول باید از یک مشاور مشورت بگیرید و با کمک او دنبال راه حل برای ساختن دوباره ی رابطه ی خود باشید. نکته ای که اهمیت زیادی دارد این است که سعی کنید پل های پشت سرتان را خراب نکنید، یعنی حتی در بین دعوا و مشاجره با همسرتان احترام به او را فراموش نکنید و از توهین و تحقیر یا سرکوفت زدن به او خودداری کنید. بدون روابط عاطفی زندگی زناشویی دوام نمی آورد بنابراین عوامل مخرب روابط عاطفی زن و شوهر را بشناسید و سعی کنید تا حد امکان در زندگی از آنها دور باشید.

اهمیت روابط عاطفی زن و شوهر

وجود روابط عاطفی بین زن و شوهر اهمیت زیادی دارد. رابطه ی عاطفی یکی از اصلی ترین ارکان یک  ازدواج موفق است. رابطه ی عاطفی زن و شوهر می‌تواند تعیین‌کننده ی سرنوشت یک رابطه ی عاشقانه باشد، زیرا ازدواجی که در آن روابط عاطفی وجود نداشته باشد، قطعاً منجر به شکست خواهد شد. این موضوع حتی در روند تربیت فرزندان خانواده نیز تأثیر گذار است. هرچه پیوند عاطفی بین پدر و مادر محکم تر باشد، فضای خانواده آرامش بیشتری دارد و در این محیط آرام، فرزندان راحت تر و سلامت تر رشد خواهند کرد. همچنین فرزندان با دیدن این رابطه ی صمیمی بین پدر و مادر خود، با آنها همانندسازی میکنند و از روش آنها برای زندگی  آینده ی خود الگو برداری میکنند. بنابر این حتی در صورت وجود اختلاف باید روابط عاطفی خود را تا حد مناسب در مقابل فرزندانتان حفظ کنید.

سوالات متداول

عوامل مخرب روابط عاطفی زن و شوهر چیست؟

سرکوفت زدن به طرف مقابل ، شکاکیت بیش از حد ، پنهان کاری کردن یا دروغ گویی ،توجه نکردن به خواسته های طرف مقابل ،محدود کردن بیش از حد طرف مقابل ،قهر کردن به مدت طولانی یا لجبازی کردن

عوامل پایداری روابط زن و شوهر چیست ؟

روابط عاطفی، تعهد و صمیمیت. موارد بسیاری را میتوان به عنوان عوامل پایداری روابط زن و شوهر نوشت اما این سه مورد از اصلی ترین عواملی هستند که در پایداری یک رابطه تأثیر گذار است. اینها سه ضلع یک مثلث هستند که باعث پایداری و دوام یک رابطه ی عاطفی میشوند.

روابط عاطفی زن و شوهر چه اهمیتی دارد؟

 رابطه ی عاطفی یکی از اصلی ترین ارکان یک  ازدواج موفق است. رابطه ی عاطفی زن و شوهر می‌تواند تعیین‌کننده ی سرنوشت یک رابطه ی عاشقانه باشد همچنین در روند تربیت فرزندان خانواده نیز تأثیر گذار است.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید. منبع: (Emotional Intelligence in Love and Relationships - ...)

https://www.afkarnews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-26/1121183-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%AF

زینب بازدید : 27 شنبه 03 اردیبهشت 1401 نظرات (0)

برای بعضی والدین، خواباندن کودک تبدیل به چالش بزرگی شده و عده ای را هم نگران می کند به طوری که گاهی برای اختلال خواب کودکشان به پزشک مراجعه می کنند. والدین عزیز می دانند که نخوابیدن کودک چه مشکلاتی برای او در پی دارد . جالب است بدانید هورمون ملاتونین در شب بیشتر از روز ترشح شده و باعث خواب آلودگی می شود. اگر این هورمون در بدن کودکان ترشح نشود، کودک بیخواب شده و در نتیجه نمی تواند به خوبی رشد کند و علاوه بر این بدن او مستعد بیماری خواهد شد.

به همین دلیل خواباندن کودک اهمیت بسیاری دارد. اگر فکر می کنید کودک شما کم خواب شده یا خیلی سخت می خوابد می توانید با مشاوره کودک مشورت کنید. او به شما خواهد گفت که میزان خواب کودکتان در روز طبیعی است یا خیر.

میزان خواب کودک در روز چند ساعت است؟

برای اینکه بدانید کودک شما به اندازه کافی می خوابد به این موارد دقت کنید:

خواب نوزاد تا 1 ماهگی:

نوزاد از بدو تولد تا 1 ماهگی باید تا 18 ساعت بخوابد. این میزان در طول روز حدود 9 ساعت و در شب نیز 9 ساعت خواهد بود. خوابیدن نوزاد بسیار مهم است و باید آن را به دقت بررسی کنید.

متوسط خواب کودک 1 تا 4 ماهه :

کودکان 1 تا 4 ماهه به طور متوسط حدود 17 ساعت می خوابند که این میزان خواب در طول روز حدود 8 ساعت و در شب حدود 9 ساعت است. البته بسته به نوزادان این میزان میتواند در روز و شب متغیر باشد. ولی در کل اگر در این دوره خوابشان کمتر از 12 ساعت باشد باید به پزشک اطفال مراجعه کنید.

متوسط خواب در کودکان 4 ماهه تا یه ساله :

کودکان 4 ماه تا یک سال معمولا باید 12  تا 15 ساعت بخوابند. که این میزان خواب در روز حدود 5 ساعت و در شب حدود 10 تا 11 ساعت خواهد بود. اگر میزان خواب کودکتان در این دوره کمتر از 10 ساعت باشد غیر طبیعی است و باید به پزشک گزارش داده شود.

متوسط خواب در کودکان 12 ماهه تا 2 ساله

کودکان یک تا دو سال باید حدود 14 ساعت بخوابند که از این میزان حدود 2 ساعت آن در طول روز و مابقی در طول شب است. اگر کودکتان روزها یا شب ها این میزان خواب را ندارد یا در طول روز و شب متوسط کمتر از 8 ساعت می خوابد به دنبال راه حل باشید.

خواب کودکان 3 ساله تا 6 ساله

کودکان 3 تا 6 سال باید حدود 11 ساعت در شبانه روز بخوابند  که از این میزان حدود 1 ساعت در روز و 10 ساعت در شب است. در این دوره معمولا خواب کودک به حالت طبیعی در خواهد آمد. اگر این میزان کمتر از 8 ساعت بود غیر طبیعی است.

کودکان 6 سال به بالا

در کودکان 6 سال به بالا، میزان خواب در شبانه روز حدودا 10 ساعت خواهد بود که این میزان خواب در روز حدود 1 ساعت و در شب حدود 9 ساعت است.

خواباندن کودک چگونه است؟

آیا خواباندن کودک روی پا عوارضی دارد؟

خواباندن کودک روی پا یکی از روش های مرسومی است که والدین برای خواب کودکشان انجام می دهند. اما سوال اینجاست که خواباندن روی پا عوارضی برای کودک دارد یا خیر؟

خوب چون این نوع خواباندن رایج است نمی توانیم از شما بخواهیم که این کار را نکنید. خوب حق هم دارید چون به نظر ساده ترین راه است و در عین حال می توانید خودتان هم کمی استراحت کنید و نیازی به بغل کردن و راه بردن بچه نیست. اما بهتر است این کار را نکنید یا کمتر انجام دهید. زیرا بچه شرطی می شود و به این موضوع عادت می کند و در هیچ شرایطی نمی توانید او را بخوابانید.

تکان های شدید برای کودک خطرناک است

خواباندن کودک روی پا عوارض دیگری نیز دارد. با توجه به تحقیقات انجام شده مشخص شد که تکان های شدید پا برای خواباندن بچه روی عروق کودک تاثیر منفی دارد. این موضوع روی سیستم تنفسی کودک آسیب جدی می رساند. مخصوصا زمانی که نیمه شب بیدار می شود هرگز او را تکان شدید ندهید. سعی کنید در همان تخت خودش او را آرام کنید. یا مدتی او را بغل کنید تا در بغلتان آرام گیرد.

راهکار خواباندن کودکان یک تا دو ساله کدام است ؟

  1. لالایی خواندن

بهترین روش خوابانیدن کودک لالایی خواندن است. این لالایی ها هر چه آرام تر و زیبا تر باشد بیشتر روی روح و روان کودک تاثیر خواهد داشت. پس نکته مهم این است که از لالایی های زیبا و گوش نواز استفاده کنید. در حین لالایی خواندن سر او را نوازش کنید.

  1. به تغذیه کودک توجه کنید

ابتدا او را سیر کنید و مطمئن شوید جای او تمیز است. اگر احساس می کنید تغذیه کودک شما زیاد است باید قبل از بیدار شدن او و در زمانی که حس می کنید خواب است به او غذا بدهید. زیرا اگر از خواب بیدار شود خواباندن مجدد او کار سختی خواهد بود.

  1. کودک را در آغوش بگیرید.

سعی کنید قبل از خواب، کودک را در آغوش بگیرید. نوازش کردن او و در آغوش گرفتن او بسیار مهم است. مدتی او را در آغوش بگیرید تا او را گرم کنید. در این حالت سرعت خواب او را بیشتر خواهید کرد. این کار شما علاوه بر اینکه حس امنیت را به کودک می دهد باعث می شود خواب راحتی داشته باشد.

  1. کنار کودک بخوابید

بهترین روش در خواباندن کودک این است که خودتان مدتی کنار او بخوابید. کودک وقتی احساس می کند که کنارش هستید احساس بسیار خوبی کرده و آرام آرام می خوابد. تنها گذاشتن او در زمان خواب باعث می شود که ضمیرش خراب می شود. به همین دلیل گفته می شود که تا چند ماهگی او را کنار تخت خودتان بخوابانید.

  1. اتاق را نیمه تاریک کنید

سعی کنید در کنار کودک تنها یک چراغ شب خواب روشن باشد. حدالامکان محیط و نورپردازی زیبایی برای اتاقش در نظر بگیرید تا خواب راحت تری داشته باشد.

  1. ماساژ دادن کودک

زمانی که کودک خسته می شود یک بالش برای او بیاورید و خودتان درگوشه بالش بخوابید و از او بخواهید که کنار شما بخوابد. سپس او را آرام آرام ماساژ دهید. با این کارتان به شدت او را خسته و بی حس کرده و او را می خوابانید.

  1. قصه بگویید و شعر بخوانید

برای کودکان بالای 2 سال قصه گفتن و شعر خواندن یکی از رموز موفقیت در زندگی است. سعی کنید برای او کتاب های زیبا بخوانید آن هم با لحن آرام و شمرده شمرده. لحن شما در خواندن کتاب بسیار در خواب کودک موثر خواهد بود.

  1. برای او موسیقی پخش کنید

سعی کنید یک موسیقی ملایم پخش کنید. موسیقی در روح و روان کودک تاثیر زیادی خواهد داشت.

  1. او را بغل کنید و راه ببرید

اگر همه این کار ها را کردید و او نخوابید سعی کنید نور خانه را کم کنید و بعد او را بغل کنید و او را راه ببرید. به زودی آرام میشود و می خوابد.

  1. با کودک حرف بزنید و به او آرامش دهید

کودک شما را لمس می کند. شما را حس می کند و صدای شما را می شنود. شنیدن صدای شما روی او به شدت تاثیر گذار است.

  1. برنامه ریزی کنید

والدین عزیز باید برای نوزاد برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. مثلا راس ساعت 10کودک شما باید بخوابد و اگر دیر کند و دیر به تختخواب برود جریمه خواهد شد. این برنامه ریزی مثل برنامه روتین برای او ماندگار می شود و پس از مدتی دیگر نیاز نیست مدام مراقب خواب او باشید.

  1. از پوشک مناسب استفاده کنید

بهتر است پوشک شب و صبح کودکتان متفاوت باشد. سعی کنید از پوشک مخصوص شب استفاده کنید تا کودک نیز راحت تر بخوابد.

  1. خواب نیمروزی را فراموش نکنید

سعی کنید که کودک خود را بعد از ظهرها بخوابانید. اگر کودک نتواند در طول روز بخوابد ممکن است ساعت خوابش در شب به هم بخورد و بیشتر بخوابد و صبح کسل و خسته از خواب بیدار شود.

  1. حمام کودک مهم است

اگر کودک کثیف باشد قطعا خواب راحتی نیز نخواهد داشت. پس سعی کنید حداقل هفته ای سه بار او را به حمام ببرید. با این کار علاوه بر پاکیزگی، او را برای خوابی راحت آماده می کنید.

  1. تاثیر شیر خوردن برای کودک

شیر مادر مهم ترین دلیل برای حفظ تندرستی کودک است. اما سعی کنید قبل از خواب حتما به او شیر دهید حتی اگر کودکتان غذا می خورد و شیر شما را دوست ندارد سعی کنید کمی شیر گرم به او بدهید. با این کار علاوه بر تامین نیازهای ضروری بدن، خواب راحتی به او هدیه خواهید داد.

مهم ترین نکات در باره خواباندن کودک چیست؟

  • اول اینکه بهتر است کودک در تختخواب خودش بخوابد.
  • دور تختخواب او باید خلوت باشد یعنی بتواند به راحتی در تختخوابش راحت باشد و غلت بزند.
  • دمای اتاق کودک باید 18 درجه باشد. نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشد.
  • کودک را در تختخوابش روی شکم نخوابانید. سعی کنید او را به پهلو بخوابانید.

در بعضی موارد مشاوره کودک و نوجوان هم  در این زمینه می تواند به شما کمک زیادی کند.

خواباندن کودک چه اصولی دارد؟

اشتباهاتی که والدین در خواباندن کودک می کنند چیست؟

  1. بیش از حد او را تکان می دهند.
  2. وقتی کودکشان گریه می کند به سرعت او را بغل می کنند.
  3. نداشتن نظم در خواب و نبود یک برنامه ریزی درست در روال خوابیدن
  4. گذاشتن شیشه شیر یا وسایل اسباب بازی کنار تخت کودک
  5. کودک در تختخواب والدینش بخوابد( کودک به هیچ عنوان نباید در رختخواب والدینش بخواهد. وسایل خواب کودک باید جدا شود زیرا بدن او مستعد بیماری است)
  6. پستونک مدام در دهانش باشد. ( استفاده از پستونک در مواردی که کودک به هیچ عنوان ساکت نمی شود درست و جایز است اما اینکه مدام در دهان او باشد مخصوصا زمان خواب، درست نیست زیرا راه های هوایی کودک از طریق دهان بسته می شود واگر آب در گلویش بپرد کار را برای شما سخت خواهد کرد. )
  7. کودک را طاق باز بخوابانند ( این اشتباه است. کودک حدالامکان باید کمی سرش بالا باشد و به پهلو بخوابد. سعی کنید اگر در کنار او هستید او را این پهلو به آن پهلو کنید) .

سوالات متداول

دلایل بیدار شدن کودک در طی شب چیست؟

کودک ممکن است به دلایل زیر نیمه شب از خواب بیدار شود:

  • گرسنه و تشنه است.
  • بیمار است یا تب یا دل درد دارد.
  • مضطرب است. خواب بد دیده است.
  • در دوره دندان درآوردن است.

اگر فکر می کنید مدت زمان این شب بیداری بیشتر شد حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

کودک از چند سالگی باید از والدین جدا بخوابد؟

کودک باید از 3 سالگی به بعد اتاقش جدا شود. حتی بهتر است قبل از آن اینکار انجام شود زیرا ممکن است در این سن معنی ترس و تاریکی را متوجه نشود و طی این مدت نیز عادت می کند. ولی اگر سن او بالاتر رود ترس های او بیشتر می شود و از طرفی هم عادت به انجام چنین کاری ندارد.

عوارض دیر خوابیدن کودک چیست؟

خوابیدن کافی کودک شرط اول برای رشد اوست. دیر خوابیدن کودک عوارض بسیار زیادی دارد.

  • دیر خوابیدن کودک خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را افزایش خواهد داد.
  • اگر کودکتان دیر بخوابد مواد سمی در بدن او تجمع پیدا کرده و کودک دیگر تمایلی برای صبحانه خوردن نخواهد داشت.
  • کودکانی که خواب کمتری دارند معمولا به لحاظ قدی کوتاهتر خواهند شد.
  • بی نظمی در خواب باعث می شود که احتمال افسردگی کودک بالا می رود.
  • اختلالات یادگیری نیز یکی از عوامل مهم در دیر خوابیدن کودک است.
  • کودکانی که دیر می خوابند معمولا در دوران بلوغ چهره اش عوض شده و به قول معروف زودتر از دیگران پیر خواهد شد.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا بهترین مشاوره خانواده خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

زینب بازدید : 28 شنبه 06 فروردین 1401 نظرات (0)

پرخاشگری در کودکان دبستانی از جمله دغدغه های مهمی است که والدین به خاطر آن به روانشناسی کودک و روانشناس مراجعه میکنند . شاید وقتی به مفهوم کودک فکر میکنیم اولین چیزی که به نظرمان برسد شادی و بازی و نشاط باشد . اما واقعیت این است که در سنین اولیه زندگی پرخاشگری در کودکان دبستانی از جمله موارد غیر قابل چشم پوشی و مهم در مشاوره خانوداه میباشد  . پرخاشگری در کودکان دبستانی میتواند دلایل خیلی زیادی داشته باشد . مثلا سبک زندگی خانواده و فرهنگی که افراد در آن رشد میکنند میتواند در اندازه و مقدار پرخاشگری در کودکان دبستانی تاثیر زیادی داشته باشد . پدر و مادر و خانواده درجه اول در میزان پرخاشگری در کودکان دبستانی به طور مستقیم تاثیرگذار هستند . در ادامه بیشتر به پرخاشگری در کودکان دبستانی میپردازیم و توضیح میدهیم .

علت پرخاشگری در کودکان دبستانی

علت پرخاشگری در کودکان دبستانی همانطور که گفته شد میتواند متاثر از عوامل بسیار زیادی باشد . تعدادی از عواملی که بسیار میتواند در یافتن علت پرخاشگری در کودکان دبستانی به ما کمک کند به شرح زیر است .

  • بازی هایی که برای کودکان در اولویت های اهمیت قرار دارند اگر زمینه خشونت داشته باشند میتواند زمینه و علت پرخاشگری در کودکان دبستانی باشد .

گاهی یک فرد در خانواده برای کودکان در این سنین الگو میشود و این الگو میتواند برادر یا خواهر بزرگتر باشد . با پرس و جو کردن از متخصص در زمینه مشاوره کودک متوجه خواهیم شد که اگر او رفتار پرخاشگرانه ای داشته باشد و به خاطر رفتارش در جمع ها احترام داشته باشد احتمالا کودک را به سمت پرخاشگری تحریک میکند .

  • اختلالات روانشناختی و عوامل وابسته به خلق نیز میتواند به عنوان علت پرخاشگری در کودکان دبستانی شناخته شود . مثلا کودکانی که مبتلا به اختلال سلوک هستند به عنوان یکی از فاکتورهای تشخیص بالینی این رفتار پرخاشگرانه را با خود به صورت اتوماتیک وار بروز میدهند . بنابراین حتما به والدین پیشنهاد میشود که مراجعه به مشاوره اختلال کودکان را در دستور کار خود قرار بدهند .

درمان پرخاشگری در کودکان

درمان پرخاشگری در کودکان

درمان پرخاشگری در کودکان میتواند به صورت های مختلفی انجام شود . اگر پرخاشگری در کودکان به دلیل اختلالات روحی و روانی در آنها به وجود آمده باشد و در رفتار آنها تثبیت شده باشد باید از طریق مصاحبه بالینی  توسط متخصص در حوزه کودک و نوجوان راه و روش درمان مشخص شود . درمان پرخاشگری در کودکان از این روش معمولا طی جلسات متداوم روان درمانی انجام میپذیرد . در سطوح پایین تر از درمان پرخاشگری در کودکان بعد از مشاوره کودک توسط روانشناس تمرین هایی به والدینparents یا سرپرست کودک داده میشود که بر طبق شخصیت خود کودک و مصاحبه ای که از تو گرفته شده تهیه شده و تدارک دیده شده است . با این روش در کنار حمایت والدین میتوان کاملا به تغییر رفتار و بهبود شرایط پرخاشگری وی امید داشت و تغییرات مثبتی اعمال کرد .

راه های برخورد با پرخاشگری در کودکان دبستانی

راه های برخورد با پرخاشگری در کودکان دبستانی میتواند نسبت به فرهنگ و محیطی که کودک در آن رشد و نمو یافته متغییر و متفاوت باشد . در ادامه به چند نکته که حتما باید در زمان بروز خشم عصبانت و پرخاشگری کودک رعایت شود اشاره میکنیم :

  • حتما صورت کودک را با آب سرد خیس کنید . ابن کار بسیار در روند فروکش کردن عصبانیت کارساز است .
  • یکی دیگر از راه‌های برخورد با پرخاشگری در کودکان دبستانی اعمال جریمه هایی است که از قبل برای کودک پرخاشگر خود در نظر گرفته ایم میباشد . فراموش نشود کودک باید از جریمه ای که در انتظار اوست خبر داشته باشد .
  • از موثرترین راه های برخورد با پرخاشگری در کودکان دبستانی این است که حتما بعد از بروز پرخاشگری و فرو نشستن عصبانیت آنها ، شما باید به عنوان والدین با آنها صحبت و تبادل نظر کنید . صحبت های شما به عنوان مرجع قدرت کاملا در آنها تاثیر گذار خواهد بود .

راه های کاهش پرخاشگری در کودکان دبستانی

راه های کاهش پرخاشگری در کودکان دبستانی  امروزه در کتابهای تربیت فرزند که به وفوردر بازار یافت میشود وجود دارد . اگر این کتابها توسط نویسندگان معتبر نوشته یا گردآوری شده باشد ، حتما در برخورد والدین با این مسائل در کودکانشان موثر واقع میشود . البته استفاده از این راه در مواردی قابل توجیه و تایید است که عمق اختلال به وجود آمده زیاد نباشد و یا کودک در مرحله ای از پرخاشگری باشد که بتوان برای پیشگیری از زیاد تر شدن آن کاری کرد . راه های کاهش پرخاشگری در کودکان دبستانی در عمق زیاد تر باید توسط روانشناس یا روانپزشک بالینی طراحی شود که علاوه بر همخوانی با شخصیت کودک به سایر ابعاد وجودی او آسیب وارد نکند . به این صورت خانواده ها به طور کلی میتوانند از بهبود شرایط کودکان در این زمینه اطمینان کامل حاصل کنند .

راه های کاهش پرخاشگری در کودکان دبستانی

تاثیر محیط بر پرخاشگری کودک

همانطور که گفته شد پرخاشگری  (violence)کودکان به دلایل مختلف میتواند بروز کند . یکی از این دلایل تاثیر محیط بر بروز دادن پرخاشگری میباشد . معمولا کودکانی که در خانواده های پر تنش زندگی میکنند به احتمال بیشتری پرخاشگری را در رفتارشان نشان خواهند داد . پدر و مادر به عنوان الگوی اصلی فرزندان و کسانی که بیشترین تاثیر را روی کودک میگذارند اصلی ترین عامل شکل گیری شخصیت کودک خود هستند . اگر والدین فضایی خوب و سلامت و پر از محبت و آرامش را برای فرزندان خود محیا کنند ، احتمال اینکه فرزندانشان درگیر پرخاشگری شوند بسیار کمتر از خانه ای است در آن والدین با یکدیگر دائم درگیر هستند و به یکدیگر پرخاشگر میکنند . همچنین در خانواده هایی که دعوا و درگیری جزو فرهنگ غالب است فرزندان به همان صورت تربیت میشوند .

تاثیر فیلم ها بر پرخاشگری کودک

تاثیر فیلم ها بر رفتار و کردار کودکان به قدری زیاد هست که قابل چشم پوشی نباشد . خیلی این مورد دیده میشود که کودکانی با سابقه دیدن فیلم های جنایی و اکشن با شخصیت‌های آن فیلم همزاد پنداری میکنند و پرخاشگری را پیش میگیرند . از این رو است که همواره در روانشناسی کودک و مشاوره تربیت کودک تاکید میشود که کودکان حتما باید با برنامه هایی با محتوای مناسب سن خود سرگرم شوند . علاوه بر میل به پرخاشگری  (violence)خطر بلوغ زودرس نیز کودکانی را که فیلم ها و تصاویر نامناسب با سنشان را میبینند تهدید میکند . پدر و مادرانی که به تربیت اصولی فرزند خویش معتقد هستند باید تلویزیون و هر رسانه دیگر را با چهارچوب های مشخص و متناسب با سن و شخصیت فرزندشان در اختیار او بگذارند تا مشکلات یاد شده او را تهدید نکند .

تاثیر عوامل ژنتیکی در پرخاشگری کودک

از جمله عوامل تاثیر گذار در وجود و شدت پرخاش در کودکان که امروزه بسیار زیاد به آن پرداخته میشود بحث تاثیر ژن  بر رفتار کودک میباشد . همانطور که ابن مثال را برای مواردی مثل سیگار کشیدن و استفاده از مواد مخدر و الکل استفاده میکنند احتمال أین که فرزند کسی که در رفتار خود خشم و پرخاشگری را جای داده نیز مانند والد خود عمل کند بسیار بالاتر از فرزند کسی است که به اصلاح آرام و خونسرد است . با این که روانشناسان خیلی بیشتر از ژنتیک به محیط اهمیت میدهند ولی هیچگاه نمیتوان نقش زن را در انسان نادیده گرفت .

خصوصیات شخصیتی کودکان

نکته قابل تأمل دیگر در مورد علل پرخاشگری در کودکان میتواند خصوصیات فردی او باشد . معمولا کودکانی که نمیتوانند احساسات خود را چه مثبت و چه منفی به خوبی بروز دهند از پرخاش برای بروز این احساسات استفاده میکنند . کودکانی که نمیتوانند با اتفاقاتی که در زندگی روزمره کنار بیایند و آنها را مدیریت کنند نیز با همین شیوه سعی در حل این موضوع دارند . همچنین کودکانی که از حرف زدن زیاد می ترسند یا علاقه ای به ارتباط با این ابزار ندارند خیلی بیشتر پرخاشگری را بروز میدهند .

تاثیر محیط بر پرخاشگری کودک

سوالات متداول

آیا کودکان دبستانی پرخاشگر تر میشوند ؟

نمیتوان با این صراحت این مورد را تایید کرد ولی در کودکان دبستانی ایم مسئله بیشتر مشاهده شده است

چه چیزهایی باعث میشود کودکان دبستانی زود از کوره در بروند؟

برای پاسخ به این سوال میتوان به مواردی مثل خصوصیات شخصیتی ، ژنتیک و رفتار والدین اشاره  کرد.

آیا زود رنجی کودکان نشانه کاهش اعتماد به نفس است؟

البته که عوامل یاری میتواند باعث بروز این مسئله در کودک شود ولی به احتمال زیاد کاهش اعتماد به نفس میتواند با زود رنجی کودک مرتبط باشد .

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 https://omigo.ir/post/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-5o0c

زینب بازدید : 38 پنجشنبه 04 فروردین 1401 نظرات (0)

روش تربیت کودک

روش تربیت کودک در متون بسیاری ذکر شده و میتوان به نکات بسیار مهم و زیادی در این زمینه اشاره کرد . اکنون میخواهیم به شما مسایل پیچیده تری را در تربیت فرزندان یاد دهیم . به طور کل تربیت فرزندان گاهی دچار فراز و نشیب های بسیار میشود . یک پدر و مادر مسئول باید بدانند که در این مواقع چگونه با فرزند خود برخورد کنند . تربیت برخورد صحیح در توسعه فکری و مغزی یک کودک اثر بسیار دارد . شما باید بدانید که این یک امر سرسری و بسیار ساده و سطحی نمیباشد .

امروزه در سراسر جهان متون بسیاری در زمینه مشاوره کودک به وجود آمده است . افراد زیاد و متخصصان بسیاری در این زمینه فعالیت میکنند . باید بدانید که شما به عنوان یک پدر و مادر همه علوم درمورد تربیت کودک را نمیدانید . شما در این زمینه به کمک نیاز دارید . ممکن است شما در بعضی مواقع نیاز داشته باشید به نزدیکترین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی مراجعه کنید . باید بدانید که مراجعه به این مراکز امری عجیب و پذیرفته نشده نیست . امروز خانواده های بسیاری از این مراکز برای تربیت فرزند خود استفاده میکنند . این مراکز شامل روانپزشکان و متخصصان و مشاوران مربوط به روش تربیت کودک در جامعه میباشد . مشاور خانواده در زمینه تربیت کودک به شما والدین محترم کمک و راهنمایی می کند.

روش تربیت کودکان لجباز

روش تربیت کودکان لجباز همیشه یکی از دغدغه های والدین دارای چنین فرزندانی بوده است . پدر و مادرها در اکثر مواقع از نافرمانی و خیر سری فرزندان خود شکایت میکنند . پیشنهاد ما همیشه به چنین والدینی این است که آرامش خود را حفظ کرده و از تنبیه هرگز برای تربیت یک کودک استفاده نکنند . به طور کل کودکان لجباز از توسعه مغزی بیشتری برخوردارند چنین کودکانی هوش بسیار بالایی دارند . این یعنی یک قدم از کودکان هم سن و سال خود جلوتر هستند . با چنین کودکانی هرگز نباید با خشم و عصبانیت برخورد کنید . باید بدانید که یک روش تربیت کودک لجباز صحبت کردن است . کودکان نظر شما را میفهمند و حرف های شما را درک میکنند باید از صحبت کردن دوطرفه با کودک خود استفاده کنید تا متوجه مشکلات کودک باشید .

از نظر روانشناسی

اثر صحبت کردن بر تربیت فرزند

یکی از روش های تربیت کودک لجباز این است که هیچگاه از گفتگوی یک طرفه و نصیحت وارانه برای صحبت کردن با یک کودک لجباز یا نافرمان استفاده نکنید . همیشه صحبت های یک طرفه و نصیحت وارانه باعث میشود که فضای بسیاری بین کودکان و والدین ایجاد شود و حرف یکدیگر را متوجه نشوند و این بزرگترین ایراد صحبت کردن والدین با فرزندان است . در چنین مواقعی شما باید سعی کنید که گفتگوی دوطرفه ایجاد کنید . به عنوان والدین شما باید سعی کنید که شنونده صحبت‌های کودکتان در مورد استرس و اضطراب ها و حوادث روزمره زندگی اش باشید مادران و پدرانی که این حس را در کودک خود ایجاد نمیکنند باعث میشوند که کودک در تنهایی و انزوا به سر ببرد این انزوا و تنهایی گاهی باعث ایجاد نافرمانی های بسیار در کودکان میشود و نشان دهنده اهمیت مبحث روش های تربیت کودک لجباز است .

روش تربیت کودک نافرمان

روش تربیت کودک نافرمان مبحثی است که به شما میگوید در برخورد با کودکان نافرمان سعی کنید از خشونت و عصبانیت استفاده نکنید این کودکان به ملاطفت بسیار بیشتر از کودکان معمولی احتیاج دارند آنها باید احساس کنند که شما آنها را درک میکنید و باید به نحوی با آنها برخورد کنید که با آنها یک گفتگوی دوستانه و دو طرف ایجاد کرده باشید تا بتوانند به شما اعتماد کنند . فاصله نسلی که بین پدر و مادر و کودکان است خود به تنهایی میتواند باعث ایجاد شکاف و فاصله بسیار در بین والدین و فرزندان باشد . شما تصور کنید که اگر پدر و مادر در روش تربیت کودکان نافرمان و روش‌های پیش گرفته شان ناموفق باشند چه ضربه های مخربی به آینده کودک خود خواهند زد .

روش تربیت

 

اثرات راهنمایی های والدین

یکی دیگر از روش های تربیت کودک این است که سعی کنید که کودک خود را با قوانین آشنا کنید . در سنین پایین چنین کاری بسیار آسان تر است . در نوجوانی او بسیار سخت‌تر از کودکی اش شکل پذیری دارد . در این زمینه سیلور میگوید : که شما به عنوان بزرگ سالی که حمایت و احترام و محبت را آموخته اید باید به سمت طوفان بروید و در این مسیر کودکتان را حمایت کنید و با او کنار بیاید . یک روش روش تربیت کودک نافرمان این است که با گفتن بعضی از جملات اعتماد به نفس را به فرزند خود هدیه کنید جملاتی مانند :

  • ما همیشه والدین تو هستیم .
  • من همیشه پدر یا مادر تو هستم و این هیچ وقت تغییر نمیکند .
  • من همیشه تو را حمایت میکنم .
  • تو بهترین هستی .
  • تو میتوانی از پس این کار بر بیایی .

روش های تربیت کودک دختر

روش تربیت کودک دختر در این زمینه به شما میگوید که در این راه باید سختی های بسیاری را تحمل کنید . شما به عنوان یک والد باید بدانید که محبت بسیاری برای تربیت یک فرزند دختر لازم است به طور کل دختران بسیار حساس تر از پسران هستند و نسبت به واکنش های شما عکس العمل بیشتری نشان میدهند . در برخورد با یک فرزند دختر شما باید مراقب رفتار و عمل خود باشید . روش های تربیت کودک به شما میگوید که شما هرگز نباید از جملات منفی و اشتباه در تربیت فرزند دختر خود استفاده کنید کودکان به صحبت کردن شما بسیار حساسند این در دخترها بسیار بیشتر از پسران است ، پس سعی کنید دختر خود را با جملاتی مثل تو بهترینی ، تو زیبا هستی و موفق میشوی همراه سازید .

اثر تفاوت گذاشتن بین فرزندان

هرگز بین فرزندان دختر و پسر خود فرق نگذارید کودکان این تفاوتهای رفتاری شما را متوجه میشوند و این باعث سرخوردگی های بسیاری در یک کودک دختر خواهد شد و در آینده او بسیار تأثیر دارد و این تاثیرات منفی باعث میشود کودک دختر شما بی اعتماد به نفس و بسیار شکننده باشد . بر عکس شما باید طبق روش های تربیت کودک دختر اعتماد به نفس بسیاری را به دختر خود تزریق کنید زیرا در جهان امروز دختران از حمایت های بسیار کمی برخوردارند این در گذشته بسیار بیشتر بوده و اکنون بسیار کمتر شده است اما هنوز هم رفع نشده و در زندگی ما وجود دارد .

از نظر روانشناسی

روش های تربیت کودک پسر

روش تربیت کودک پسر با کودک دختر تفاوت اساسی دارد . تربیت فرزند پسر هم توجهات خاص خودش را لازم دارد اگرچه پسران ارتباط سخت تری با والدین برقرار میکنند زیرا احساسات دختران به عواطف آنها پررنگ تر از پسران است اما باز هم میتوانید ارتباط بسیار نزدیکی با فرزند پسرتان ایجاد کنید . برای ارتباط برقرار کردن با کودک پسر خود باید سعی کنید که بسیار شنونده باشید و کمتر نصیحت کنید و کمتر از خشونت و تنبیه استفاده کنید به طور کل ما با گزینه خشونت و تنبیه بسیار مخالفیم زیرا اثرات مخرب و سوء بسیاری بر تربیت فرزند دارد مخصوصا در تربیت فرزند پسر . برای تربیت فرزند پسر باید سعی کنید که همیشه از کلاس ها و مهارت های آموزشی هنری بسیار استفاده کنید تا وقت فرزند پسر تان پر شود و کمتر بتواند درگیر مسائل حاشیه ای باشد .

چند نکته مهم در تربیت فرزند پسر

یکی دیگر از روش های تربیت کودک پسر این است که برای فرزند خود خانه را به محلی امن تبدیل کنید چون کودکان پسر در کودکی اگر در خانه خود احساس امنیت نداشته باشند در نوجوانی به محل های دیگر پناه میبرند و همیشه از محیط خانه فراری هستند و این دغدغه بسیاری از والدین در جهان امروز است . بطور کل اگر میخواهید فرزند پسری که از نظر جسمی و روانی سالم است داشته باشید باید سعی کنید که تمام جنبه های زندگی او را به راهی درست سوق دهید ، این به این معنی نیست که شما تمام جنبه های زندگی فرزند‌پسر تان را کنترل کنید همه فرزندان اعم از پسر و دختر نیازمند آزادی‌های خاص خود هستند اما شما باید روش‌های درست را به فرزند خود بیاموزید در این راه از مشاوره تربیت کودک استفاده کنید .

سوالات متداول

آیا تربیت کودک یک روش فراگیر دارد؟

تربیت کودک با استفاده از روش های مختلفی انجام می شود. اما همیشه والدین عزیز به دنبال پیدا کردن بهترین روش تربیت برای فرزند خود هستند. درواقع نمی توان گفت که بهترین روش تربیت برای همه کودکان استفاده می شود. بلکه والدین باید طبیعت کودک خود را درک کنند و طبق شرایط و خلق و خوی کودک خود بهترین روش تربیت را انتخاب نمایند.

اثرات مخرب و جبران ناپذیر تنبیه کودک چیست؟

تنبیه در تربیت کودک همیشه استفاده می شود اما باید این تنبیه درست و به جا بکار رود. تنبیه کودکان در آنها ناهنجاری های رفتاری زیادی ایجاد می کند. گاهی حتی تنبیه موجب پرخاشگری و تشدید آن در کودک می شود. تنبیه باعث می شود که کودکان در تخیل ضعیف عمل نمایند. کودکانی که در اوان کودکی تنبیه می شوند در بزرگسالی روحیه کار گروهی و همکاری را ندارند. تنبیه کودک توسط والدین باعث می شود تا کودک از والدین دور شود و فاصله بگیرد.

دلایل بهانه گیری های کودکان چیست؟

کودکان به دلایل مختلف بهانه می گیرند. برای رفع بهانه گیری نیز باید والدین ابتدا دلایل این بهانه ها رو پیدا کنند. از جمله دلایل بهانه گیری های کودکان: گرسنگی که در کودکان بسیار زیاد است، خستگی که اصولا کودکان خیلی زود از شرایط و موقعیت خسته می شوند، ترس از عوامل دیگری که در فرد موجب اضطراب و بهانه گیری می شود، می باشند. و بسیاری دلایل دیگر نیز در کودکان ایجاد بهانه گیری می نماید.

 

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  

https://virgool.io/@family_counselling/20-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF-qdj4vfhmuadx

زینب بازدید : 35 پنجشنبه 04 فروردین 1401 نظرات (0)

راهکار برای تربیت فرزند امروزه نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است . در گذشته تعداد فرزندان یک خانواده بیشتر بوده است و به همین دلیل میزان توجه والدین به کودکان کمتر بوده و روش های تربیتی متفاوتی نیز وجود داشته ، اما امروزه با تغییر روند زندگی راهکار برای تربیت فرزند تغییر یافته .

پدران و مادران در گذشته کودکان را با شیوه های سنتی تربیت می کردند و بیشتر به دنبال فراهم کردن نیازهای اولیه کودک ازجمله خوراک و پوشاک و مسکن و هزینه های تحصیل بودند اما امروزه والدین آگاه سعی دارند به دنبال برطرف کردن نیازهای روحی فرزند خود نیز باشند و به دنبال تربیت فرزندی هستند که بتواند به راحتی در جامعه مسئولیت قبول کند و در نهایت سعی می کنند استعداد کودکشان را کشف کنند تا او را در راستای رسیدن به موفقیت های بزرگ یاری دهند درنتیجه برای این والدین راهکار برای تربیت فرزند بسیار مهم و اساسی است .

بهترین راهکار برای تربیت فرزند

بهترین راهکار برای تربیت فرزند را انتخاب کنید. والدین می توانند با راهنمایی مشاوره تربیت کودک راهکارهای تربیتی مناسب برای فرزند خود را پیدا کنند. باید بدانید که تمام موارد تربیتی مشاوره کودک برای فرزند شما مناسب نیست و با توجه به روحیات کودک روش های درست تربیت کودک ازجمله تنبیه های صحیح و یا پاداش دادن های به موقع باید به شما ارائه شود . راهکار برای تربیت فرزند به شکل های مختلف نقل شده است و گاها والدین تنها براساس سلیقه شخصی یکی از انواع روش های تربیتی را انتخاب می کنند بدون آنکه از عواقب این انتخاب آگاه باشند .

موثرترین راهکار برای تربیت کودک

موثرترین راهکار برای تربیت کودک

موثرترین راهکار برای تربیت فرزند برگرفته از موقعیت خانوادگی، جنسیت و روحیات فرزند است. در جایی خوانده ام که یکی از دانشمندان ادعا داشته که اگر چهار کودک را به او بسپارند او می تواند یکی را به یک دانشمند بزرگ ، دیگری را به یک دزد قهار و یا یک دکتر ماهر تبدیل کند و معتقد است ورثات اگرچه بی تاثیر نیست اما تربیت هزار برابر مهم تر است بنابراین می توان کودک را به لوح سفیدی تشبیه کرد که والدین در آن هرآنچه که می خواهند را می نویسند . والدین کم تجربه تر می توانند با مشورت گرفتن از مشاوره خانواده بهترین راهکار برای تربیت فرزند را انتخاب کنند .

از دیگر مواردی که در تربیت برخی کودکان از جمله کودکان بیش فعال حائز اهمیت است نحوه رفتار با آنهاست که بخشی از تربیت را دربرمی گیرد . والدین این کودکان خاص بهتر است به کمک مشاوره اختلالات کودک برای درمان فرزند خود اقدام نمایند .

در ادامه می خواهیم در این مقاله به توضیح 20 راهکار برای تربیت فرزند بپردایم که می تواند کمک بزرگی در بهتر تربیت کردن کودک باشد :

اولین راهکار تربیت فرزند :

  1. سرزنشگر نباشید . سعی کنید به کودکتان اجازه دهید اشتباه کند و از اشتباهاتش درس بگیرد و وقتی کودکتان مرتکب اشتباه می شود مدام اشتباهش را به او یادآوری نکنید ، روانشناسان دریافته اند که همین سرزنش ها موجب ایجاد طرحواره های ماندگار در اعماق وجودی فرد می شود که تا آخر عمر به شکل یک ندای سرزنشگر درونی با او خواهد ماند .

دومین راهکار تربیت فرزند :

  1. در حریم شخصی کودک زیادی کنجکاو نباشید . والدین همواره نگران فرزندان خود هستند و سعی دارند رفتار و کارهای او را کنترل کنند ، این کار تا حدی که موجب وسواس نشود مناسب است اما اگر این کار باعث شود فرزند شما احساس کند که حریم شخصی اش در حال لطمه دیدن است شروع به پنهان کاری می کند . تحقیقات نشان می دهد ، فرزندان والدین حساس ، دروغگو های بهتری هستند .

سومین راهکار تربیت فرزند :

  1. دروغ نگویید . شما اولین الگوی فرزندتان هستید پس با این کاربه تربیت خود آسیب نزنید . همچنین دروغگویی والدین موجب بی اعتمادی فرزند نسبت به پدر و مادر می شود که عواقب بسیاری را به دنبال دارد .

چهارمین راهکار تربیت فرزند :

  1. کتاب خواندن را به کودکتان بیآموزید . با این کار با یک تیر نشان های بسیاری را مورد هدف قرار داده اید . کودک کتابخوان شما به راحتی بسیاری از چیزها را به واسطه کتاب ها یاد می گیرد و این کار شما را راحت تر می کند .

پنجمین راهکار تربیت فرزند :

  1. فرزندتان را درک کنید . خیلی مهم است که والدین شرایط روحی یا جسمی فرزند خود را درک کنند . به طور مثال آگاهی و درک والدین از شرایط روحی و جسمی فرزند در سن بلوغ بسیار مهم است .

ششمین راهکار تربیت فرزند :

  1. برای کودکتان وقت بگذارید . با توجه به شرایط زندگی ماشینی امروزه ، درنظر گرفتن زمان مناسبی برای وقت گذراندن با کودک بسیار مهم است .

هفتمین راهکار تربیت فرزند :

  1. همدلی کردن را به او یاد دهید . سعی کنید از همان کودکی همدلی را به فرزندتان یاد دهید .

هشتمین راهکار تربیت فرزند :

  1. کودکتان را مسئولیت پذیر تربیت کنید . برای اموزش این کار بهتر است مسئولیت انجام برخی کارهای ساده را به عهده فرزندتان بسپارید و به او اجازه دهید تجربه کسب کند .

نهمین راهکار تربیت فرزند :

  1. برخی چیزها را با بازی به کودک بیاموزید . بازی یکی از بهترین راه ها برای آموزش غیر مستقیم به کودک است پس برای این کار وقت بگذارید .

دهمین راهکار تربیت فرزند :

  1. بهترین دوست فرزندتان باشید .اگر می خواهید یک دوست خوب باشید باید سعی کنید به موارد قبلی که گفته شد خوب توجه کنید .

یازدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. از مقایسه کردن کودک با دیگران جدا بپرهیزید .

دوازدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. اعتماد به نفس کودکتان را تقویت کنید .

سیزدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. اهمیت محیط زیست را به کودکتان یادآوری کنید .

چهاردهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. به دنبال تحقق بخشیدن به آرزوهای خود در کودکتان نباشید .

20 راهکار برای تربیت فرزند

پانزدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. پذیرای اشتباهات خود باشید گاهی قبول کردن یک اشتباه از جانب والدین درس بزرگی به کودک می دهد .

شانزدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. سعی کنید الگوی فرزندتان باشید .

هفدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. آموزش توانایی (نه گفتن) را فراموش نکنید .

هجدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. بین فرزندانتان فرق نگذارید اما به تفاوت سنی ها و تفاوت خواسته ها احترام بگذارید .

نوزدهمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. ابراز احساسات کنید و این کار را به فرزندتان یاد دهید .

بیستمین راهکار برای تربیت فرزند :

  1. کودکتان را شجاع تربیت کنید .

    سوالات متداول

    تربیت فرزند در اسلام چگونه است ؟

    در دین اسلام به تربیت فرزند نیز اشاره شده و از مسلمانان خواسته شده کودکان خود را با ایمان تربیت کنند و به آنها شنا و تیراندازی و اسب سواری بیاموزند .

    روش صحیح تربیت فرزند چیست ؟

    روش صحیح تربیت فرزند این است که ویژگی ها و استعداد های فرزند خود را بشناسیم سپس براساس آن در راه تربیت کودک قدم برداریم و چه بهتر است در این راه از مشاوره تربیت کودک استفاده کنیم .

    اهمیت تربیت فرزندان در خانواده چیست ؟

    خانواده مهم ترین رکن یک جامعه است و کودکان امروز آینده سازان فردای یک کشورند درنتیجه تربیت این کودکان بسیار مهم است .

    بهترین روش تربیت کودکان چیست ؟

    بهترین روش تربیت کودکان این است که والدین با آگاهی نسبت به تربیت کودک اقدام کنند و در این راستا از مشاوره های صحیح کمک بگیرند تا در زمان مناسب پاداش های مناسب را انتخاب کنند و به موقع تنبیه های درست را در نظر بگیرند .

    روش تربیت کودکان سرسخت و لجباز چیست ؟

    با این نوع از کودکان نباید به شکل دستوری صحبت کرد زیرا آنها از دستور ها و قوانین متنفرند و همچنین نصیحت برایشان کسالت بار است . بهتر است با آنها هم صحبت شوید و به دنبال دلیل لجبازی باشید و همچین به کمک یک مشاوره با تجربه می توانید دلیل اصلی لجاجت کودک نافرمان را پیدا کنید و به دنبال حل آن باشید .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: 

https://www.mehrnews.com/news/5450211/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%88-%DB%B1%DB%B2-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF

زینب بازدید : 45 جمعه 20 اسفند 1400 نظرات (1)

کودکان لجباز معمولا در خانواده های تک فرزندی نمود پیدا میکنند . کودکان لجباز یا والدینشان عصبی هستند یا با کسانی غیر از والدین زندگی میکنند . والدین کودکان لجباز یا بی حوصله هستند یا پرخاشگر . در برخی موارد نیز کودکان لجباز احساس میکنند از آنها بیشتر میفهمند . یا در اثر بی توجهی سرپرست یا والدین با لجبازی میخواهند جلب توجه کنند . در خانه کودکان لجباز معمولا اجبار حاکم است . این اجبار ممکن است برای تایم بازی باشد یا غذا خوردن آنها . کودکان لجباز با لجبازی میخواهند با اجبار مبارزه کنند . آنهامعمولا یک حامی دارند که متاسفانه بیشتر اوقات غایب است  و در خانه حضور ندارد .آنها با اتکا به هوش خود یا فرد سوم دست به لجبازی میزنند .  بطور کلی لجبازی ریشه روانشناختی دارد و برای درمان و تشخیص باید روانشناسی کودک انجام شود .

ابتدا باید دلیل لجبازی کودک مشخص شود . مشاوره اختلال کودکان نیز برای لجبازی کودک مفید است . پس از مشاوره کودک مشخص خواهد شد شما برای قدمهای بعدی چه باید بکنید . مشاوره کودک راه های برخورد ، تشویق و تنبیه کودک را در جهت بهبود رفتار مشخص میکند . کودک ممکن است به سه دلیل لجبازی کند  اول اینکه رفتار پدر و مادر یا خواهر و برادر بزرگتر در او تاثیر گذاشته باشد یعنی با او لجبازی شده باشد و او الگو برداری کرده باشد . دوم او از درستی کارش مطمئن است و دیگران میخواهند کارش را اشتباه جلوه دهند . سوم با لجبازی ابراز مخالفت یا اعتراض میکند . یک مورد دیگر نقص در ارتباط سیناپسهای عصبی و امواج مغزی است . در اینصورت حتما باید به روانپزشک مراجعه کرد وبه دارو درمانی پرداخت .

رفتار با کودکان لجباز

رفتار با کودکان لجباز حوصله و صبر فراوان میطلبد . اگر بدانید که رفتار با کودکان لجباز تا چه اندازه حساس است در رفتار خود دقت بیشتری میکردید . آیا او با لجبازی چیزی را میخواهد به شما بفهماند ؟ آیا او برای گریز از اطاعت لجبازی میکند ؟ آیا برادر و یا خواهر بزرگتر به او زور میگوید ؟ آیا با رفتار خود به او میگویید در برابر شما حقیر و ناچیز است و فقط باید از شما اطاعت کند ؟ ما برخی اوقات بدون اینکه متوجه باشیم استعدادهای کودکمان را با اجبار سرکوب میکنیم . او به ژیمیناستیک علاقه دارد اماما اعتقاد داریم برای دفاع از خود باید به ورزشهای رزمی بپردازد . او به موسیقی علاقه دارد ولی ما اورا به کلاس زبان میفرستیم . او رنگ قرمز دوست دارد ولی ما برایش لباس سبز میخریم .

در تمام کارهای او دخالت میکنیم و با رفتار خوداو را در قفسی از سلایق خود حبس میکنیم . اگر باشما چنین رفتاری شود چه خواهید کرد ؟ کمی همزاد پنداری لازم است . ازنگاه او به اطراف بنگریم . برای دید او احترام قائل شویم تا هم با اعتماد به نفس بالا زندگی کند و هم کمتر لجبازی نماید . رفتار با کودکان لجباز همدلی میطلبد . باید بدانیم چه موقع برایشان خرید کنیم . چه موقع خواسته هایشان را عملی کنیم . چه وقت تشویق و چه موقع تنبیه کنیم . تشویق به چه صورت باشد و چه تنبیهی موثر است . لازم به ذکر است تنبیه بدنی در هیچ موقعیتی توصیه نمیشود . در رفتار با کودکان لجباز باید باآنها مدارا کرد . لجبازی نکرد . وقتی ما به سه خواسته او پاسخ مثبت دهیم در چهارمین خواسته اش میتوانیم از او پوئن بگیریم . پنجمین خواسته اش را انجام ندهیم .

ویژگی های کودکان لجباز

ویژگی های کودکان لجباز

ویژگی های کودکان لجباز واضح و آشکار است . آنهامعمولا برای رسیدن به خواسته هایشان از گریه کردن و داد زدن کمک میگیرند . از دیگر ویژگی های کودکان لجباز استقلال در تصمیم گیری ها است . آنها دوست دارند خودشان تصمیم بگیرند که بخوابند ، غذا بخورند و یا بازی کنند . یکی دیگر از ویژگی های کودکان لجباز اینست که آنها دوست دارند خودشان انتخاب کنند . انتخاب رنگ لباس ، انتخاب نوع بازی و سرگرمی و انتخاب دوستانشان . آنها به هر ترتیب دوست دارند به خواسته های خود برسند . اگر شما در رفتارتان هوشیار نباشید آنها را وادار به گریه کردن و داد زدن خواهید کرد . مرکز مشاوره آویژه پیشنهاد میدهد برای رفتار درست با کودک حتما مشاوره نمایید .

به کودک لجباز مطابق با علاقه مندی هایش مسئولیت بدهید . لجبازیش را مدام به او گوشزد نکنید . ازجملاتی مانند چرا اینقدر لجبازی میکنی استفاده نکنید . برخی اوقات بگذاریم لجبازیش را بکند . برخی کودکان لجباز لجبازیشان غیر ارادی و طولانی مدت است . داد زدن و گریه هایشان بقدری طولانی میشود که ممکن است لبهایشان کبود شود .  مشاوران آگاه با تشخیص به موقع شما را به روانپزشک ارجاع خواهند داد . با دارو درمانی و همزمان روان درمانی و رفتار درمانی کودک بهبود حاصل خواهد کرد .

تربیت کودکان لجباز

تربیت کودکان لجباز بسیار حساس و شاید کمی دشوار است . تربیت کودکان لجباز نیاز به وقت و حوصله دارد . برای تربیت این کودکان حتما باید با یک مرکز مشاوره در ارتباط باشیم . این کودکان هوش زیادی دارند و کافیست مچ والدین را بگیرند . آنوقت کودک با هوش فراوان خود لجام امور را در دست میگیرد . او شما را وادار خواهد کرد به تمام خواسته های منطقی و غیر منطقی او پاسخ مثبت دهید . در تربیت کودک همین که شما به خواسته خود برسید کافی نیست . گمان نکنید خوب است که اورا وادار کنید به خواسته شما تن بدهد و اطاعت کند  آنهم به هر قیمتی .

کودک شمابا دیدن یک اسباب بازی اصرار دارد که آن را بخرید . برخورد شما با کودک چیست ؟ او هر چیزی را که میبیند میخواهد . آیا با لجبازی دست اورا میکشید و از محل دور میکنید ؟ آرام به او میگویید بعدا آنرا میخرید ؟ یا میگویید تازه برایت اسباب بازی خریده ام صبر کن بعدا میخرم ؟ یا میگویید فعلا پول ندارم ؟ و اگر درتمام این برخوردها بازهم حرف خودش را زد و لجبازی کرد به او چه خواهید گفت ؟

برخورد با کودکان لجباز

برخورد با کودکان لجباز

برخورد با کودکان لجباز باید تا جاییکه ممکن است جنبه مثبت داشته باشد تا منفی . در برخورد با کودکان لجباز سعی کنیم تشویق را انتخاب کنیم تا تنبیه . کودک نباید والدین یا سرپرست خود را درجبهه مقابل ببیند . او باید والدین خود را دوستانی بداند که میخواهند به او کمک کنند . دوستانی که حرفهای اورا میفهمند . تواناییهای کودکشان را باور دارند و برای کودک وقت میگذارند و با حوصله با او برخورد میکنند . در بیشتر مواقع بگذارید رنگ لباس و یا نوع بازیش را خود انتخاب کند . به او و خواسته هایش احترام بگذارید . حتی بیشتر اوقات از انتخاب او ابراز رضایت کنید . مثلا بگویید بله رنگ قشنگی انتخاب کردی تا او شما را در کنار خود احساس کند .

محیط خانواده باید طوری باشد که کودکان احساس امنیت و آرامش کنند . حتی اگر سرپرست آنها والدینشان نباشد . باید به آنها اطمینان خاطر بدهند که همیشه همراه او هستند و صمیمانه دوستش دارند . از جر و بحث های طولانی در نزد کودکان  باید خود داری شود .  در برخورد با کودکتان هرگز پافشاری نکنید لجبازی کردن باعث تشدید لجبازی او میشود . چه بسا کودک از شما یا یکی از افراد خانواده الگو برداری کرده باشد .

سوالات متداول

با کودک لجباز چگونه رفتار کنیم ؟

ابتدا به او اطمینان بدهیم که به دقت به حرفهایش گوش میدهیم . سپس از او بخواهیم دلیل لجبازیش را بگوید . با منطق دلیل خواسته هایمان را با او در میان بگذاریم . سپس از او بخواهیم او هم دلیل بیاورد . بعد سعی کنیم با هم به تفاهم برسیم .

ویژگی های کودک لجباز چیست ؟

کودک لجباز معمولا تک رو است . دیگران باید از او اطاعت کنند . اطاعت پذیر نیست . کار دیگران را قبول ندارد . به دوستانش دستور میدهد . نوبت را در بازیهایش رعایت نمیکند . باخت هایش را توجیه میکند و دلیل باختش را به گردن اطرافیان می اندازد . او همیشه برای توجیه کارهایش دنبال مقصر میگردد و پیروزیهایش را حاصل تلاش و هوش خود میداند .

چرا کودک لجبازی میکند ؟

لجبازی کودک  ریشه روانشناختی دارد . وقتی میبیند با او لجبازی میشود اوهم لجبازی میکند . یا میخواهد حرف و عملش را به کرسی بنشاند . یا بیش از حد باهوش است و هوش اطرافیانش را قبول ندارد .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:

زینب بازدید : 34 پنجشنبه 16 دی 1400 نظرات (0)

آیا نمی توانید تحمل کنید که فرزندتان در انجام تکالیف خود اشتباه کند؟ آیا می ترسید که فرزندتان تصمیمات خوبی نگیرد، در صورتی که از بالا به او نگاه می کنید، ممکن است سخت باشد که به فرزندتان آزادی و استقلال بدهید. یک پدر و مادر کنترل‌گر بودن برای تربیت فرزندان مشکل‌ساز است.

خطرات فرزند پروری کنترل گرایانه

اگر در مدیریت و کنترل بیش از حد فعالیت های فرزندتان مقصر هستید، اینها عواقبی است که می تواند برای فرزندتان داشته باشد.

1. شما فرزندان خود را خسته خواهید کرد

والدینی که اصرار دارند کنترل بالایی بر فرزندان خود داشته باشند، اغلب آنها را درگیر بسیاری از فعالیت های ساختاریافته می کنند. از درس ویولن گرفته تا تمرین فوتبال، آنها معتقدند که فرزندانشان در حال کسب برتری رقابتی هستند که از نظرشان به آنها نیاز دارند.

اما یک مطالعه در سال 2011 که در مجله مطالعات کودک و خانواده منتشر شد، نشان داد که ثبت نام بچه ها در فعالیت های فوق برنامه آنها را شادتر، سالم تر یا موفق تر نمی کند.فقط حساب بانکی شما - بدون هیچ دلیل واقعی- خالی میشود.

2. فرزندتان را از یادگیری طبیعی محروم میکنید

اگر بیرون هوا سرد باشد و نوجوان 14 ساله‌تان را مجبور کنید کت بپوشد، متوجه نمی‌شود که وقتی کت نپوشد چه اتفاقی می‌افتد. اگر همیشه برای جلوگیری از مشاجره بین کودکان وارد عمل شوید، آنها یاد نخواهند گرفت که چگونه مسائل را به تنهایی حل کنند.

به فرزندانتان اجازه دهید در صورت ایمن بودن با پیامدهای طبیعی رفتارش روبرو شوند. این بدان معناست که باید تحمل کنید که فرزندتان اشتباه کند یا کارهایی انجام دهد که شما انجام نمی دهید. وقتی به رها کردن عادت ندارید، کنار گذاشتن کنترل ممکن است دشوار باشد.

3. خلاقیت فرزندان ویران خواهد شد

افرادی که می خواهند همه چیز تحت کنترل باشد، این پیام را می فرستند: «تنها یک راه درست برای انجام این کار وجود دارد، و آن راه من است».

حتی اگر راه‌های زیادی برای حل یک مشکل وجود دارد، اما اگر اهل کنترل هستید، از هر نوع خلاقیتی جلوگیری می‌کنید. برای تربیت کودک شما میتوانید مقالات سایت روانشناسی فمیلیکو را مطالعه کنید.

به خود یادآوری کنید که فرزندتان ممکن است راه متفاوتی برای حل یک مشکل داشته باشد و ممکن است لزوماً اشتباه نباشد. تقریباً هر مشکلی چندین راه حل دارد. قبل از اینکه وارد شوید و به او بگویید "چگونه این کار را درست انجام دهد" مایل باشید به فرزندتان اجازه دهید کاوش کند، بیاموزد و تلاش های مکرر برای حل یک مشکل انجام دهد.

4. کودکان احساس اضطراب می کنند

بیشتر مردم مانند افراد کنترل کننده رفتار می کنند، زیرا وقتی احساس می کنند کنترلی در دست ندارند، احساس اضطراب می کنند. آنها فکر می کنند، "اگر همه چیز را تحت کنترل نداشته باشم، اتفاق بدی رخ خواهد داد." با این حال، بچه‌ها فهیم هستند و به سرعت اضطراب شما را درک می‌کنند، حتی اگر هرگز با صدای بلند از آن صحبت نکنید.

والدین عصبی بچه های عصبی دارند. بنابراین مهم است که بدانید اضطراب شما چگونه ممکن است مانع تربیت سالم فرزندتان شود.

5. کودکان از اشتباه کردن وحشت پیدا میکنند

اگر دائماً هر حرکت فرزندتان را زیر نظر داشته باشید، احتمالاً از اشتباه کردن می ترسند. اما باید بدانید اشتباهات می توانند یک ابزار آموزشی عالی باشند. آنها می توانند به بچه ها کمک کنند تا یاد بگیرند که چگونه با شکست کنار بیایند.

اما اگر تمایلی به کنار گذاشتن کنترل بیش از حد ندارید که فرزندتان بتواند اشتباه کند، احتمالاً او فکر می‌کند که اشتباهات بد هستند و ممکن است سعی کنند اشتباهاتی را که مرتکب می‌شوند سرپوش بگذارند. به فرزندتان بیاموزید که اشتباه کردن اشکالی ندارد. همچنین در مورد اهمیت پذیرش مسئولیت رفتار آنها صحبت کنید و به آنها نشان دهید که همه گاهی اوقات اشتباه می کنند.

6. مشکلات سلامت روان کودکان افزایش می یابد

کودکانی که والدین کنترل‌کننده دارند در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامت روان هستند. افسردگی و اضطراب زمانی رخ می‌دهد که والدین تقاضای اطاعت بی چون و چرا کنند و کودکان آزادی بیان خود را نداشته باشند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در مجله روان‌شناسی اجتماعی و بالینی منتشر شد، نشان داد که بچه‌هایی که والدین کنترل گر دارند، مهارت‌های مقابله‌ای مؤثر ندارند. آنها برای مقابله با اضطراب و استرس در بزرگسالی نیز دچار مشکلات فراوانی هستند.

چرا باید کنترل کردن بیش از حد را رها کنید

اگر متوجه شدید که سعی می کنید همه چیز را کنترل کنید، از خود بپرسید چه چیزی مهمتر است - آشفتگی ای که قرار است برای کودک شما ایجاد کند یا سلامت روانی کلی او؟

گاهی اوقات رها کردن و اجازه دادن به فرزندتان برای بازی کردن، نه تنها برای او، بلکه برای شما نیز مفید است. برای تربیت کودکی از نظر ذهنی قوی که آماده است به تنهایی با چالش های زندگی روبرو شود، اقدامات لازم را انجام دهید.

منبع: مشاوره خانواده فمیلیکو

 

زینب بازدید : 28 چهارشنبه 08 دی 1400 نظرات (0)

بیشتر روابط دوستیابی در فضای مجازی دارای فراز و نشیب های معمولی نیستند. نوجوانان کارهایی که در هنگام سوء استفاده از قرارهای فضای مجازی انجام می‌دهند، اکثرا دردسرساز است.

در این شرایط، رابطه به مسیری تاریک و خارج از کنترل، حسادت، و ارعاب پیش می رود.

و از آنجایی که فضای مجازی در مرکز زندگی بیشتر نوجوانان قرار دارد، اغلب این اتفاق می افتد، به طوری که از هر 4 نوجوان در ایران، 1 نفر هر ساله با سوء استفاده در فضای مجازی مواجه می شود.

در واقع، یک نظرسنجی مرکز فمیلیکو نشان میداد که از 2218 دانش آموز 12 تا 17 ساله نشان داد که 28 درصد از نوجوانان قربانی سوء استفاده در فضای مجازی شده اند.

سوء استفاده در فضای مجازی چیست؟
سوء استفاده دیجیتال زمانی اتفاق می افتد که شخصی از فناوری های فضای دیجیتال یا مجازی برای دستکاری، ارعاب و کنترل شخص دیگری استفاده کند.

در حالی که می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، این نوع سوء استفاده معمولاً شامل قلدری، آزار و اذیت، تعقیب و حتی اجبار جنسی است. به طور معمول، سوء استفاده دیجیتال در روابط دوستیابی نوجوانان رخ می دهد، اما می تواند در برنامه های دوستیابی آنلاین نیز رخ دهد.

سوء استفاده دیجیتال اغلب با انواع دیگری از سوء استفاده از جمله سوء استفاده عاطفی، آزار کلامی و حتی آزار فیزیکی همراه است.

از میان نوجوانانی که با سوء استفاده مجازی سروکار دارند، 96 درصد نیز با آزار روانی، خشونت فیزیکی و سوء استفاده جنسی از سوی دوست جنس مخالف خود مواجه می شوند. در واقع، سوء استفاده اضافی که آنها تجربه می کنند 2.5 تا 5 برابر بیشتر از کسانی است که در روابط سمی هستند که شامل سوء استفاده دیجیتالی نمی شود.

درست مانند سایر اشکال سوء استفاده، سوء استفاده در فضای مجازی در مورد قدرت و کنترل است. شخصی که برای سوء استفاده مجازی می کند، خواستار دانستن رمزهای عبور موارد مختلفی است، با استفاده از فناوری، پیام های متنی بیش از حد دوست خود را زیر نظر می گیرد، استفاده از رسانه های اجتماعی را کنترل می کند، از شریک جنسی می خواهد که در ارسال پیامک مشارکت کند و از اشکال مختلف فناوری برای کنترل و نظارت بر دوست خود استفاده می کند.

نحوه شناسایی سوء استفاده در دنیای مجازی در یک رابطه

از آنجایی که فناوری بخشی جدایی ناپذیر از زندگی یک نوجوان است، بسیاری متوجه نمی شوند که چیزی که آنها تجربه می کنند سوء استفاده است تا زمانی که به یک مشکل جدی تبدیل شود. در واقع، این امر رایج است - به خصوص در ابتدای رابطه - که تصور کنیم علائم اولیه سوء استفاده از طریق دنیای مجازی در واقع نشانه ای از عشق زندگی اشان به آنهاست.

بسیاری از اوقات، نوجوانان متوجه نمی شوند که حسادت، مالکیت و ارسال پیامک بیش از حد اولین نشانه کنترل است و نشانه عشق نیست. سپس، زمانی که سوء استفاده به شکل‌های جدی‌تری از کنترل افزایش یافته است، مانند درخواست برای دانستن اینکه همیشه کجا هستند، محدود کردن افرادی که می‌توانند با آنها در رسانه‌های اجتماعی تعامل داشته باشند، نظارت بر پیام‌ها و ایمیل‌های آنها، و تعقیب آنها به صورت آنلاین عمیقاً در رابطه جا افتاده و رهایی از سوء استفاده بیشتر به یک چالش تبدیل می شود.

به همین دلیل، مهم است که هم نوجوانان و هم والدین علائم سوء استفاده دیجیتال را قبل از اینکه به یک الگوی رفتاری در رابطه تبدیل شود، بشناسند. در اینجا نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد شریک زندگی یک نوجوان درگیر سوء استفاده در فضای مجازی یا اینترنت است.

سوء استفاده از طریق تلفن های هوشمند و لپ تاپ

اغلب اوقات، نوجوانانی که درگیر سوء استفاده مجازی می‌شوند، به تلفن‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها به‌عنوان ابزاری برای تداوم سوءاستفاده‌های خود، بلکه برای نظارت و کنترل قربانی خود نیز تکیه می‌کنند. اگر متوجه شدید که نوجوان شما از پاسخ دادن به پیام‌های متنی عصبانی است یا تعداد قابل توجهی پیام دریافت می‌کند، بهتر است بخواهید درباره آن تحقیق کنید.

در اینجا چند نمونه از سوء استفاده مجازی یا دیجیتال با استفاده از تلفن هوشمند یا لپ تاپ به عنوان سلاح آورده شده است.

1. تعداد زیادی پیامک به نوجوان قربانی ارسال می کند، از جمله زمانی که نوجوان شما در کنار خانواده، مدرسه، محل کار یا حتی خواب است.

2. انتظار دارد که نوجوان شما در تمام ساعات روز به صورت آنلاین در دسترس او باشد.

3. اگر نوجوان شما فوراً به پیام های آنها پاسخ ندهد عصبانی می شود و حتی ممکن است بعداً درگیر آزار عاطفی یا فیزیکی شود.

4. نوجوان شما را تهدید می کند که اگر به پیام ها پاسخ ندهد، عواقبی خواهد داشت.

5. پیام‌های متنی، پیام‌های صوتی یا ایمیل تهدیدآمیز، توهین‌آمیز، تحقیرآمیز و برای نوجوان شما ارسال می‌کند.

6. می خواهد بداند نوجوان شما همیشه کجاست و تا زمانی که پاسخ ندهد پیامک می زند یا تماس می گیرد.

7. از نوجوان شما می‌خواهد «موقعیت خود را به اشتراک بگذارد» یا از نوع دیگری از سیستم ردیابی GPS به عنوان راهی برای نظارت بر موقعیت نوجوان خود استفاده کند.

8. برای تلفن هوشمند و حساب های ایمیل نوجوان شما گذرواژه می خواهد.

9. پیام های متنی، ایمیل ها و چت های آنلاین نوجوان شما را می خواند.

10. عکس‌ها و ویدیوهای پورن برای نوجوان شما ارسال می‌کند

11. نوجوان شما را تحت فشار قرار می دهد تا در برنامه سکسینگ شرکت کند و سپس از آن عکس ها به عنوان راهی برای اعمال کنترل بیشتر استفاده می کند.

12. نرم افزارهای جاسوسی را بر روی تلفن هوشمند یا رایانه نوجوان شما نصب می کند تا بر عملکرد او نظارت کند.

منبع:

https://familico.ir/

زینب بازدید : 37 سه شنبه 30 آذر 1400 نظرات (0)

چیزهای کمی در زندگی ترسناک تر از تصور از دست دادن یک دوست عزیز هستند. در برخی از مواقع، اکثر ما متوجه می شویم که همه چیز به پایان می رسد. ما معمولا تمام تلاش خود را می کنیم که به آن فکر نکنیم.

اما برخی چیزها می توانند آن را به ذهن ما بیاورند - مثلاً وقتی کسی که دوستش داریم بیمار می شود. یا در طول یک بحران بزرگ مانند یک بلای طبیعی ... یا یک بیماری همه گیر جهانی. گاهی اوقات این فقط به این دلیل است که قبلاً کسی را از دست داده ایم در ذهن ماست. وقتی احساس افسردگی یا اضطراب می کنیم، ذهن ما می تواند روی افکار منفی مانند این متمرکز شود.

ترس و اضطراب اغلب ناشی از عدم اطمینان است.

چیزهایی وجود دارد که ما هرگز نمی توانیم با اطمینان بدانیم: چه اتفاقی برای عزیزان من خواهد افتاد و چه زمانی؟ اگر آنها را از دست بدهم چه اتفاقی برای من می افتد؟ ما نمی توانیم آینده را ببینیم. اما کارهایی وجود دارد که می توانیم برای مدیریت ترس و اضطراب خود در مورد آن انجام دهیم.

درک کن که تنها نیستی

ترس از دست دادن کسی کاملاً طبیعی است. ترس از دست دادن چیزی است که همه در یک زمان تجربه کرده اند.

و اگر بدتر شد و کسی را از دست دادی، می‌توانی از آن عبور کنی. انسان ها فوق العاده انعطاف پذیر هستند. ما به عقب برمی گردیم! تا زمانی که ما وجود داریم، مردم از غم و اندوه رنج می برند - و بر آن غلبه کرده اند.

پیدا کردن فردی که بتوانید در مورد ترس های خود با او صحبت کنید می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. اگر دوست یا عضوی از خانواده قابل اعتماد ندارید، سعی کنید یک گروه پشتیبانی آنلاین پیدا کنید یا با یک درمانگر صحبت کنید.

روی آنچه می توانید کنترل کنید تمرکز کنید

یکی از راه‌های کنار آمدن با ترس این است که به این فکر کنید که آیا کاری وجود دارد که بتوانید به طور منطقی برای کنترل اوضاع انجام دهید. اگر هست انجامش بده اگر وجود ندارد، سعی کنید آن را رها کنید. هنگامی که تمام تلاش خود را انجام دادید، نگرانی بیشتر در مورد آن هیچ فایده ای ندارد - فقط شما را خسته می کند.

همه گیری ویروس کرونا یک مثال خوب است.

اگر نگران این هستید که یکی از عزیزانتان بیمار شود، چه کاری می توانید انجام دهید؟ برای جلوگیری از انتشار ویروس می توانید از ماسک استفاده کنید. جز در مواقع ضروری می توانید از سفر خودداری کنید. شما می توانید عزیزان خود را به انجام همین کار تشویق کنید.

کاری که نمی توانید انجام دهید کنترل رفتار دیگران است. شما نمی توانید دیگران را مجبور به پوشیدن ماسک کنید - اما می توانید از گذراندن وقت در کنار افرادی که مراقب نیستند اجتناب کنید.

چیزهای خاصی وجود دارد که به ما توهم کنترل را می دهد. شستن دست‌ها پس از دست زدن به اشیاء در ملاء عام، راه خوبی برای جلوگیری از شیوع بیماری است، اما شستن دست‌ها با 10 مرتبه بیشتر، شما را تا 10 برابر ایمن‌تر نمی‌کند. نگرانی و وسواس در مورد ویروس نیز کمکی نخواهد کرد.

می توانید یک فعالیت ژورنالی را امتحان کنید تا مشخص کنید چه چیزی را می توانید کنترل کنید و چه چیزی را نمی توانید کنترل کنید: آنچه را که می ترسید اتفاق بیفتد را بنویسید. سپس، فهرستی از همه چیزهایی که می توانید و نمی توانید در مورد موقعیت کنترل کنید، تهیه کنید. رها کردن چیزهایی که نمی‌توانید کنترل کنید گفتن آسان‌تر از انجام آن است، اما می‌توانید انجام آن را با تمرین یاد بگیرید.

معناسازی از ترس و از دست دادن

احساسات ما به ما کمک می کنند تا دنیای اطرافمان را درک کنیم. حتی احساسات دردناکی مانند ترس و غم هدف مهمی دارند.

ترس می تواند ما را برانگیزد تا هر کاری که می توانیم برای حفظ امنیت خود و عزیزانمان انجام دهیم. فکر کردن به ضررهای آینده می تواند به ما کمک کند تا قدر چیزهایی را که هنوز داریم بدانیم.

بسیاری از مردم می توانند در سیستم اعتقادی خود آرامش پیدا کنند. برخی از مردم بر این باورند که عزیزان ما پس از مرگ زندگی می کنند و ما دوباره آنها را خواهیم دید. برخی دیگر معتقدند که تکه ای از آنها در درون ما زندگی می کند. برای برخی افراد، این زندگی تنها چیزی است که به دست می آوریم، و این چیزی است که آن را زیبا و ارزشمند می کند. اگر مطمئن نیستید که به چه چیزی اعتقاد دارید، این نیز خوب است - یادگیری زندگی با عدم اطمینان می تواند برای سلامت روان شما مفید باشد!

ای کاش می توانستیم به شما تضمین دهیم که عزیزتان را از دست نمی دهید. گفتنش دلخراش است، اما از دست دادن مردم بخشی از زندگی است. اما شما توسط افرادی احاطه شده اید که این ترس را درک کرده و بر آن غلبه کرده اند. و این می تواند منبع امید باشد.

به چه دلیل فرد به این فوبیا مبتلا می‌شود؟

به وجود آمدن ترس از دست دادن عزیزان در افراد دلایل مختلفی دارد. عوامل مهمی مانند سن، جنسیت یا وابستگی در ابتلا به این فوبیا نقش دارند. در نتیجه ترس از دست دادن عزیزان در کودکان به دلیل کم سن بودن و وابستگی به والدین، بیشتر دیده می‌شود که در صورت مواجهه با آن و عدم درمان موقع سبب بروز اختلالات شخصیتی نیز می‌شود. وابستگی به این معناست که احساسات و کارهای شما به وجود شخصی دیگر ارتباط دارد. در حالی که باید این وابستگی را کنترل کنید و بتوانید بدون حضور آنان نیز به زندگی خود ادامه دهید. با وابستگی بیش از حد به دیگران نمی‌توانید به توانایی‌ها و استعداد‌های خود پی ببرید و از آن‌ها استفاده کنید.

انواع ترس از دست دادن عزیزان چیست؟

فوبیا از دست دادن عزیزان دو نوع کلی دارد: فوبیا سالم و ناسالم. در ادامه هر یک را بررسی خواهیم کرد.

فوبیا سالم

این ترس کم و بیش در وجود همه انسان‌ها نهفته است. طبیعی است که ما نگران از دست دادن عزیزانی باشیم که زندگی خود را با آن‌ها گذرانده‌ایم و نقش مهمی در زندگی ما ایفا کرده‌اند. زمانی که افراد دچار این ترس می‌شوند اگر زندگی آن‌ها مختل نشود و تنها به دنبال درک حقیقت مرگ باشند جای نگرانی نیست و ترسی سالم به حساب می‌آید.

فوبیا ناسالم

تحقیقات مرکز مشاوره آویژه بیماری ترس از دست دادن عزیزان زمانی خطرناک می‌شود و به درمان نیاز دارد که شما به طور دائم در حال فکر کردن به آن هستید، دچار اضطراب می‌شوید و نمی‌توانید کارهای خود را به درستی انجام دهید. در صورتی که این ترس پیشرفت کند و با افکار خود به آن شاخ و برگ بدهید علائمی همچون تپش قلب، ناراحتی معده، اختلالات خواب یا خوردن نیز برای شما به وجود می‌آید. در نتیجه این نوع ترس، ناسالم است و باید به فکر درمان فوبیا از دست دادن عزیزان باشید و در صورت لزوم به مشاوره روانشناسی مراجعه کنید.

منبع:

https://psychology.avije.org/

https://screening.mhanational.org/content/im-afraid-losing-someone/

تعداد صفحات : 23

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 225
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 67
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 81
  • بازدید ماه : 1,197
  • بازدید سال : 7,022
  • بازدید کلی : 21,177