loading...
روانشناسی امروزی
زینب بازدید : 27 چهارشنبه 05 آذر 1399 نظرات (0)

ازدواج سفید

ازدواج سفید واژه ای که رنگش گوشه و کنار چشممان را میگیرد و باعث میشود قدری در خود فرو برویم و تمام باید و نباید های ارزشی که در طی سال های بزرگ شدمان در گوش هایمان زمزمه کردند دور سرمان بچرخند و گاهی اوقات ما را برای لحظه ای کوتاه هم که شده دچار یک نوع دوگانه گرایی در ارزشهایمان کند .
نکته بعدی در این نوع مفاهیم همانند همخانه بودن بدون ثبت رسمی این است که در کشور ما اینگونه مسایل جز خط قرمز های فرهنگی ما به شمار میرود و اکثر افراذ با سوگیری به این گونه موضوعات پاسخ میدهند لذا این همخانگی غیر رسمی اغلب بی سرو صدا و زیر پوست شهر اتفاق میفتد و تنها نتایجی مثل بارداری های ناخواسته و کودکان بی سرپرست میتواند آسیب های اجتماعی را دو چندان کند لذا باید عبارت ) پیشگیری بهتر از درمان است ( را سرلوحه خود قرار دهیم و بدون ترس و با نگاهی منصف به پدیده ازدواج سفید که از طریق تبلیغات رسانه ای این روزها معرکه را گرم کرده است برخورد کنیم .

ازدواج پدیده فردی یا اجتماعی ؟

ازدواج سفید به زندگی مشترک بین زن و مرد بدون هیچ سند و مدرکی گفته می شود. در واقع ازدواج سفید به اینصورت است که دختر و پسر بدون اینکه به صورت رسمی و شرعی ازدواج کنند و خطبه عقدی برای آنها خوانده شود، در یک خانه با هم زندگی می کنند و همخانه می شوند. پدیده ای که این روزها رواج یافته است و دختران و پسران جوان به صورت مخفیانه به تقلید از سبک دنیای غرب، رسم و آیین ازدواج را نادیده گرفته و بدون توجه به عواقب آن اقدام به چنین ازدواجی می کنند. بی شک ازدواج از زمان پیدایش انسان مطرح بوده و به شکل قانونی و شرعی زنان و مردان را برای آغاز زندگی مشترک تشویق می کرد درحالیکه این روزها علی رغم افزایش سن ازدواج در دختران و پسران، ازدواج های دیگری هم مطرح شده اند که بیش از پیش درحال رواج یافتن هستند .

این ازدواج به دلایل متعددی در ایران رواج یافت و هنوزم  که هنوزه درصد قابل توجهی از دختران و پسران تن به چنین ازدواجی می دهند. در دنیای غرب با توجه به اینکه افراد میلی به پذیرفتن مسئولیت زندگی نداشته و مشکلات و فشارهای اقتصادی آنها را از ازدواج دلسرد کرده است، به منظور ارضای غرایز از چنین ازدواجی استقبال می کنند، در ایران هم این ازدواج یا هم خانگی بدون قید و شرط به قدری رواج یافته است که این روزها در اکثر شهرهای بزرگ کشور شاهد آن هستیم. به همین منظور ما قصد داریم در رابطه با "ازدواج سفید"، "عواقب ازدواج سفید"، "ازدواج سفید در ایران" و "ازدواج سفید در اروپا" مطالب مفید و مختصری را برایتان ارائه دهیم. با ما همراه باشید .

 

عواقب ازدواج سفید

مهمترین عواقب ازدواج سفید، تجربه ای است که زنان و مردان کسب می کنند! تجربه ای ناخوشایند که نمی توانند به درستی معنای ازدواج را درک کنند و مسئولیت یک زندگی مشترک را برعهده بگیرند. چنین افرادی نه تنها به بلوغ فکری نرسیده اند بلکه جسارت پذیرفتن مسئولیت زندگی را هم ندارند و به همین دلیل دچار عواقب ناخوشایندی می شوند. ازدواج سفید به دلیل اینکه به صورت رسمی در جایی ثبت نمی شود عواقب خاص خودش را دارد . از آنجاییکه زنان از روحیه ای لطیف و ظریف برخوردارند در ازدواج سفید بیشترین آسیب را می بینند و تحقیقات نشان می دهد  درصد زیادی از زنان در چنین ازدواج هایی دچار خشونت خانگی می شوند و احساس طرد شدگی می کنند.

چنین افرادی خیلی زود دچار نوعی احساس ناخوشایند شده و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند به همین دلیل چنین ازدواجی در اکثر مواقع زودتر از آن چیزی که فکرش را کنید از هم می پاشد !ازدواج سفید در ایران با عدم امنیت روبرو است چرا که هر لحظه یکی از طرفین بدون هیچ مسئولیتی می تواند قید زندگی با شخص موردنظر را بزند و یکی از طرفین همیشه دچار آسیب روحی و روانی شدیدی می شود. همچنین بهتر است بدانید: این ازدواج یک جرم است و زنا محسوب می شود به همین دلیل طبق قوانین با دوطرف برخورد خواهد شد .

دین و فرهنگ و سنت ایرانی

همه ما سعی داریم به نحوی خود را از زیر بار هنجار ها رها سازیم و به نحوی دوست داریم از اصل لذت یا کودک درونمان پیروی کنیم . اما زندگی اجتمای این مجال را به ما نمی دهد و در واقع جامعه ای که اصل لذت پیروی میکند نمیتواند جامعه ای اخلاقی باشد . بحث ازدواج نیز افزون بر اینکه یک بحث فردی باشدموضوعی اجتماعی هم هست یعنی عوامل اجتماعی و بستر فرهنگی جامعه باید و نباید ازدواج را تعیین میکند . پس در نتیجه جامعه رویدادی را حمایت میکند که با آن همسو باشد لذا ازدواج سفید در جامعه ایران که به شدت از دین و فرهنگ و سنت ایرانی تاثیر پذیر است نه تنها مورد حمایت نیست بلکه ممکن است اینازدواج غیر رسمی تحت عنوان فساد و بی بند وباری های اخلاقی و نتیجه انحرافات و تنوع طلبی های جنسی تلقی شود .

 

چرا پای ازدواج سفید به ایران باز شده است ؟

همانطور که در بالا ذکر شد همه ما طبع ا دوست داریم که از هنجارها رها باشیم ازدواج سفید هم تا حدی این امکان را برای جوان ها فراهم کرده است.اگر این پیوند را بخواهیم تعریف کنیم میتوانیم بگوییم که : ازدواج سفید یعنی دو نفر بدون ثبت دفترخانه ای و بدون جاری شدن صیغه و یا عباراتی تحت عنوان پیمان همیشگی برای زندگی یا شریک دایمی ، بدون حضور شاهد در زیر یک سقف میروند . اما نقش عوامل اجتماعی را در ترویج این پیوند غیر رسمی نباید دست کم بگیریم اشفتگی های اقتصادی کمرنگ شدن معنویت و پایه های ارزشی و به جای آن تقلید از غرب ، ترسیدن جوان ها از مسؤلیت پذیری ، همه و همه دست به دستهم میدهند که ازدواج سفید به جای ازدواج دائمی ترویج شود.

حقوق و زیر یک سقف بودن!

در این بخش میخواهیم به بررسی حقوق در ازدواج سفید بپردازیم آنچه که مشخص است این است که هر دو طرف با تعیین و توافق و زیر بار رفتن یک سری از مسئولیت ها اقدام به شروع زندگی مشترک میکنند اما سوالی که اینجا مطرح است این است که چه ضمانتی در این ارتباط دو طرفه وجود دارد ؟ آیا چیزی تحت عنوان تعهد و وفا داری مطرح است ؟ میزان خیانت های جنسی در این نوع ازدواج و همچنین روند پیگیری رسیدگی به شکایات از این شریک زندگی به چه صورت اسنت ؟

مطلبی که روشن است این است که این نوع از رابطه بین زن و مرد در کشور ما غیرقانونی و از نظر دین رسمی کشور حرام است لذا قانونی برای حمایت و پیگیری نیز در دسترس نیست زیرا حد و مرز و حقوقی به طور رسمی به ثبت نرسیده است پس فردی که به اصطلاح تن به ازدواج سفید میدهد در ارتباط باحقوق رسمی و قانونی خود باید آگاهی داشته باشد . رابطه جنسی قبل از ازدواج به صورت یک امر پذیرفته شده در جامعه است دختری که قبل از ازدواج خود ارتباط جنسی داشته است از طرف پسر و خانواده طرد نمیشود لذا این زیر یک سقف بودن و حتی بچه دار شدن قبل از ازدواج به صورت یک موضوع جا افتاده است پس مقایسه بین فرهنگی مسئله ای کاملا غیر منطقی میباشد .

 

ازدواج سفید در ایران

ازدواج سفید در ایران نیز به دلایل متعددی رواج یافته است و دختر و پسر بدون اینکه خطبه عقدی برای آنها خوانده شود برای شروع زندگی مشترک زیر یک سقف می روند. از عوامل مهمی که باعث گرایش افراد به این ازدواج شده است، بالا بودن هزینه های شروع زندگی و توقعات غیر متعارف است و همین عوامل باعث شده افراد به جای ازدواج دائم، به چنین ازدواجی روی بیاورند. خیلی از مواقع توقعات بالای ما از زندگی باعث می شود مسیر درست زندگی را فراموش کنیم و بدون توجه به خطراتی که برایمان خواهد داشت، راهی اشتباه را برای خودمان انتخاب کنیم که جز نابودی و تباهی زندگیمان چیزی به همراه نداشته باشد .

جالب است بدانید: تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته است و نشان می دهد که بیشترین درصد افرادیکه به این ازدواج در ایران تن داده اند در گروه سنی 25 تا 30 سال بوده و دارای مدرک کاردانی و کارشناسی بوده اند، همچنین محل آشنایی این افراد نیز گروههای دوستانه، محل کار و فضای مجازی بوده است. در واقع پایه و اساس ازدواج سفید در ایران به دلیل نپذیرفتن مسئولیت زندگی و فشارهای اقتصادی است که دختران و پسران بدون اینکه شرایطی را درنظر بگیرند تن به  این ازدواج می دهند. همچنین تحقیقات نشان می دهد عمر همخانگی در ایران بین 4 تا 5 سال است و خیلی زود چنین ازدواجی از هم می پاشد و به جدایی ختم خواهد شد .

مشاوره ازدواج سفید

حال تصور کنید تکلیف چنین افرادی چه خواهد شد و از آنجاییکه زنان از روحیه ای لطیف و حساس برخوردارند تا چه حد مورد آزار قرار می گیرند . در واقع عدم امنیت روانی برای دختران و زنان بسیار مخرب و نابود کننده است و زنان در چنین ازدواجی بیشترین آسیب را خواهند دید. به همین دلیل توصیه می شود برای داشتن یک ازدواج موفق به مشاوره ازدواج و یا مشاوره خانواده و روانشناسی مراجعه کنید تا بتوانید سر پیچ زندگیتان بهترین و منطقی ترین تصمیم را بگیرید.

تفاوت همخانگی در غرب و ایران

در اکثر مواقع ما سعی داریم که رویه زندگی در کشوری دیگر را با جزییات درون زندگی خودمان مقایسه کنیم . این موضوع در بحث روابط بین دختر و پسر نیز مطرح است موضوع تفاوت ارتباط بین زن و مرد در ایران و در غرب موضوعی بسیار چالش برانگیز است اما در ابتدا باید ببینیم که شکل روابط در غرب و در ایران به صورت جداگانه به
چه صورت است ابتدا به صورت مختصرشرح روابط را در کشور خودمان آغاز میکنیم .

در جامعه کنونی ما دختر و پسر تا سن 6 سالگی درپیش دبستانی با یکدیگرهستند و از آن پس در مدارس خود تا سن 18 سالگی با پدیده تفکیک جنسیتی روبرو هستیم وپس از آن در دانشگاه هر دو باهم در یک مکان حضور دارند فارغ از ارزش گذاری بحث تفیکیک جنسیتی و خوب یا بد بودن آن برای روند شناخت دختر و پسر از یکدیگر، دختر و پسر در بهترین حالت تمایلی جنسی به یکدیگر داشته و تمایل به ارتباط و ازدواج با یکدیگر دارند از طرفی به علت عدم شناخت کافی از یکدیگر و وجود غرایز شدید جنسی در سنین بلوغ و بعد از آن و همچنین شرایط سخت اقتصادی ، بلوغ زیستی اتفاق افتاده در صورتیکه در طی چندین سال بعد از آن بلوغ اقتصادی اتفاق میفتد .

پس در این در ازدواج های بدون ثبت رسمی در کشور ما احتمال سواستفاده های جنسی و مالی بالا میباشد زیرا عده ایازدواج سفید را نوعی خوشگذرانی ورسیدن به لذات جنسی خود میدانند و بارداری های ناخواسته بار سنگین و طاقت فرسایی را به دوش زن در این رابطه می اندازد وممکن است ضربات عاطفی غیر قابل جبرانی را به همراه داشته باشد اما در غرب دختر و پسر از همان ابتدا با یکدیگر بزرگ میشوند .

 

ازدواج سفید در اروپا

جالب است بدانید: ازدواج سفید در اروپا یک امر طبیعی است و هریک از دو طرف با آگاهی و اطلاع خانواده ها برای ازدواج سفید پیشقدم می شوند، به این صورت که هر دو طرف از چنین ازدواجی آگاه هستند و خانواده ها هم در جریان قرار دارند و دختر و پسر مثل یک زن و شوهر با هم زیر یک سقف زندگی می کنند. چنین ازدواجی در اروپا هیچ شرطی را شامل نمی شود و نه دختر و نه پسر هیچ شرطی را نمی پذیرند اما به هم متعهد می شوند که با هم زندگی کنند . گاهی اوقات این نوع ازدواج در اروپا پیش زمینه ای برای ازدواج دائم و رسمی است و افراد بعد از چند فرزند هم تصمیم به ثبت ازدواج خود کرده و مراسم باشکوهی را برای ازدواج می گیرند .

غالبا در کشورهای غربی زن و مرد بدون هیچ تعهدی در کنار هم زندگی می کنند و در خیلی از مواقع، زندگی مشترک آنها پایه و اساس ازدواج دائم می شود. اما چیزی که مهم است دانش خودمان نسبت به سبک زندگیمان است! باید بدانیم هر کشوری سبک زندگی خاص خودش را دارد و این به این معنا نیست که هر نوع سبکی در هر جای دنیا قابل اجراست، ما در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم و سبک زندگی منحصر به فرد خودمان را داریم . ازدواج دائم از بهترین نوع ازدواج است که مرد و زن با پذیرفتن مسئولیت های زندگی برای زندگی مشترک آماده می شوند و زنان از نظر حقوقی کاملا به اطمینان خاطر می رسند و حق و حقوق هر فرد به صورت رسمی ثبت می شود.

نکات بیشتر در مورد ازدواج سفید در اروپا

غالبا در ازدواج سفید در اروپا هم دختر و هم پسر به گونه ای این شرایط را پذیرفته اند که همچون زن و شوهر در زندگی خود احساس مسئولیت می کنند، در واقع ازدواج سفید با ایجاد تغییراتی در نظام اقتصادی و اجتماعی صورت پذیرفت و بعدها به انقلاب جنسی هم نام گرفت و مزایا و معایب خاص خودش را داشت .

درحالیکه در ایران به صورت کاملا مخفیانه و به دور از اطلاع خانوده ها صورت می گیرد و به همین دلیل خیلی زود از هم می پاشد چرا که دختر و پسر صرفا برای ارضای غرایز و نپذیرفتن مسئولیت های زندگی با هم تعهد می کنند که در کنار هم زندگی کنند و هزینه های زندگی را برعهده بگیرند و هیچ تعهدی در میان آنها به ثببت نمی رسد . همچنین در چنین ازدواج هایی از آنجاییکه در جایی ثبت نشده است، هیچ یک ازدو طرف نمی توانند ادعای حق و حقوقی کنند و فرزندهایی که از چنین ازدواج هایی متولد می شوند هیچ شناسنامه ای نداشته و کسی هم حضانت آنها را برعهده نمی گیرد. از این رو چنین ازدواجی غیرقانونی و جرم محسوب می شود .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه ازدواج سفید به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: The Effects of Interracial Marriage on Children

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 225
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 129
  • بازدید ماه : 1,037
  • بازدید سال : 6,862
  • بازدید کلی : 21,017