loading...
روانشناسی امروزی
زینب بازدید : 42 سه شنبه 04 آذر 1399 نظرات (0)

معیار انتخاب همسر برای ازدواج

معیار انتخاب همسر ویژگی‌ها و دلایلی است که یک نفر  در مورد آینده قصد ازدواج خود در نظر میگیرد . معیارهای انتخاب همسر تحت تأثیرعوامل متفاوتی است . سبک زندگی ، عادت های روزمره و نوع نگاه به زندگی و هدف های فرد از جمله مهمترین آنها میباشد. زمانی که از معیارهای انتخاب همسر صحبت می‌کنیم . باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما از زندگی چه چیزهایی میخواهیم ؟ قصد داریم حاصل ازدواج و زندگی زناشویی ما چه کیفیتی داشته باشد ؟ از معیارهای انتخاب همسر مورد نظر برای ازدواج میتوانیم  به این نکته بپردازیم که باید بدانیم فلسفه ازدواج از دید طرف مقابل ما چیست ؟ اینکه او چگونه زندگی را میخواهد ؟ همچنین بدانیم که چگونه می تواند نیازها و معیار انتخاب همسر ما را در چارچوب زندگی زناشویی رعایت کند . در این زمینه مشاوره خانواده یکی از موارد راهگشا برای شما عزیزان می باشد.

معیار انتخاب همسر برای مردان

معیارهای  انتخاب همسر برای مردان در شاخه های اصلی و فرعی می تواند قرار بگیرد . از اصلی ترین معیارهای انتخاب همسر مردان می توان به خانواده دار بودن و وفادار بودن توجه کرد . همچنین به میزان عاطفه و علاقه‌ای که در یک خانم وجود دارد اشاره کرد . درک و فهم از زندگی و قدرت مدریت خانم در شرایط سخت  برای پایدار نگه داشتن رابطه زناشویی بسیار حائز اهمیت است . پا به پا قدم برداشتن در کنار شوهر نیز از دیگر مسائل مهمی است که مردان در انتخاب همسر برای خود مد نظر قرار میدهند . از دیگر نکاتی که میتوان به عنوان معیارهای انتخاب همسر برای مردان در نظر گرفت . سنخیت داشتن خانوم با سطح اجتماعی مرداست . همچنین نزدیک بودن سطح خانواده ها از لحاظ مالی  ، فرهنگی و... جایگاه ویژه ای دارد .

شاید بعضی از افراد بگویند که طرف مقابل خودش برای ما مهم است نه خانواده او . بی تردید در هر صورت تفاوت های دو خانواده در آینده زندگی زناشویی زوجین تاثیر گذار خواهد بود .

معیار انتخاب همسر برای زنان,معیار انتخاب همسر از دیدگاه روانشناسی,

معیار انتخاب همسر برای زنان

معیار انتخاب همسر برای زنان علاوه بر علایق شخصی معیارهای دیگری را نیز در بر میگیرد . از قبل برای زندگی مشترک خود و فردی که گزینه ازدواج او ست چند معیار مهم  وجود دارد . یکی از مهمترین فیلتر هایی که میتوان به آن اشاره کرد این است که این مرد در چه خانواده‌ای رشد کرده است . به احتمال زیاد شوهر شما همانقدر برای شما به عنوان یک زن ارزش قائل است که در خانواده او مردان برای زنان اهمیت قائل هستند . پس هیچ گاه بررسی خانواده را به عنوان یک  معیار انتخاب همسر برای زنان نادیده نگیرید . بسیاری از مشکلات زناشویی و متاسفانه جدایی ها و طلاق هایی که اتفاق میافتد .

به دلیل سهل انگاری درباره مساله تناسب خانواده هاست . مسئله بعدی که باید به آن اشاره کرد و بسیار مهم است بلوغ عاطفی مرد مورد نظر شماست . در معیارهای انتخاب همسر برای زنان از این امر مطمئن شوید که شوهر آینده شما به قدری از بلوغ عاطفی رسیده است . آیا او میتواند از عواطف شما مراقبت کند ؟ آیا او می تواند هیجانات منفی و مثبت زندگی را به خوبی مدیریت کند ؟

معیار انتخاب همسر از دیدگاه روانشناسی

معیار انتخاب همسر از دیدگاه روانشناسی بسیار وسیع است . به شما پیشنهاد میکنیم در صورت لزوم از آگاهی نسبت به آنها برای مشاوره ازدواج اقدام کنید . اینگونه شما سریع تر و مفیدتر به پاسخهایتان خواهید رسید . آگاهی از معیار های درست همسر بسیار با اهمیت است . یک روانشناس ابتدا نیازها و معیارهای مورد نظر شما را در یک چهارچوب مرتب می کند . سپس به توضیح و روشن سازی شما در مورد آنها میپردازد . امکان دارد یک معیار از نظر شما بسیار مهم و حیاتی باشد . اگر طرف مقابلتان آن  معیار شما را نداشته باشد حتی اگر گزینه خوبی نیز به نظر برسد شما از فکر ازدواج با او منصرف میشوید . امکان دارد بعد از در میان گذاشتن آن معیار با یک روانشناس زبده مشخص شود که کاملا اشتباه میکنید . قطعا نبود  یکی از معیارها ی مورد نظر شما دلیل خوبی برای کنار گذاشتن آن گزینه ازدواج نمیباشد .

مهمترین معیار انتخاب همسر

مهمترین معیارهای انتخاب همسر هنگامی که موقعیت ازدواج پیش می‌آید باید از قبل در ذهن ما جای گرفته باشد . در معیار های انتخاب همسر از دیدگاه روانشناسی باید همیشه در نظر داشته باشید که اگر به فکر زندگی عاشقانه ای هستید و در صدد ساختن زندگی زناشویی آرام و با فضایی عاطفی هستید قبل از ازدواج کاملا معیارهای ازدواج عقلانی را مد نظر قرار بدهید . در این صورت بعد  از ازدواج خیالتان از محکم بودن رابطه و سالم بودن ازدواج راحت راحت خواهد بود .

مهمترین معیارهای انتخاب همسر در ذهن و فکر شما هر چه که باشد . باید ساختن یک زندگی عاقلانه و بعد عاشقانه را در اولویت قرار داده باشد . به این دلیل که شما تنها مسئول زندگی فردی خود نیستید . شما وارد رابطه ای می شوید که علاوه بر خود باید مسئولیت سلامت روحی روانی و جسمی همسرتان و در آینده فرزندانتان را بپذیرید . بنابراین معیارهای انتخاب همسر برای مردان و معیارهای انتخاب همسر برای زنان فرقی نمیکند . هر دو جنس باید به صورت مسئولیت پذیر و با دید بسیار باز معیارهای خود را انتخاب کنند .

اهمیت معیار مالی

شاید این را بسیار شنیده باشیم که در زندگی زناشویی پول اهمیت زیادی ندارد . اگر دو طرف همدیگر را دوست داشته باشند کافیست تا بتوانند زندگی خوبی را بسازند . این از جمله دروغ هایی است که در جامعه ما و همه جوامع سنتی رواج دارد . بی اهمیت جلوه دادن مسائل مالی می تواند به راحتی بنیان خانواده را از هم بپاشد . این درست است که پول به تنهایی نمی تواند تضمین کننده یک زندگی زناشویی و آینده آن باشد . اما در کنار این ما باید حتما این را بدانیم که مشکلات مالی بی اهمیت نیستند .

مشکلاتی که ریشه در بی پولی و فقر دارد می تواند به راحتی یک زندگی زناشویی خوب و عاشقانه را به جهنمی برای دو طرف تبدیل کند . این معیار باید به عنوان معیارهای انتخاب همسر برای زنان حتما در نظر گرفته شود . استقلال مالی به معنی تمکن مالی در سطح بالا نیست . بلکه فقط کافی است مرد درآمد و شغل ثابتی داشته باشد . او باید  از لحاظ معیشتی بتواند پول را برای خانواده خرج و مدیریت کند .

معیار انتخاب همسر برای مردان,معیار انتخاب همسر برای زنان,

اهمیت معیار مذهب در ازدواج

بررسی معیارهای مذهبی و نوع دیدگاه انسان ها نسبت به این موضوع متمایز است . تعریف هر کسی از خداوند می‌تواند منحصر به فرد و متفاوت باشد . اما تا زمانی این اعتقادات حالت شخصی دارند که به زندگی دیگران خسارت و آسیب های روحی نکنند . دو نفر که زندگی مشترکی را آغاز میکنند و از آن به بعد روی یکدیگر تاثیر خواهند گذاشت . قطعاً باید در مورد معیارهای مذهبی با یکدیگر هم راستا و هماهنگ باشند .

اگر طرفین به سطحی از  قدرت گفت و گو رسیده باشند که بتوانند با اعتقادات طرف مقابل نیز کنار بیایند . آنگاه احتمال دارد که این رابطه از سمت معیار معنویت آسیبی نبیند . اما تاکید بر این است که با افرادی ازدواج کنیم که از لحاظ دیدگاه مذهبی با ما هم طبقه و هم فکر باشند . به دلیل این که در جامعه ما معمولا رسم بر این است که مرد  مدیریت زندگی را در دست داشته باشد این معیار میتواند مهم ترین معیار جهت انتخاب همسر برای مرد باشد .

اهمیت استقلال شخصیتی در ازدواج

استقلال شخصیتی نیز از مسائلی است که باید در هر دو طرف به قدر کفایت رشد کرده باشد . قوی بودن و تسلط بر این معیار می تواند کمک شایانی در کم شدن دخالت های خانوادگی داشته باشد . از پرشمار ترین مسائل مطرح شده در اختلافات زناشویی است دخالت های خانوادگی است . در مشاوره خانواده و روانشناسی مهم است که فرد به ثبات شخصیتی رسیده باشد. یعنی شناخت نقطه ضعف ها و نقاط قوت و نحوه آرام کردن خویش در زمان عصبانیت .

مهترین اصل در معیار های ازدواج مدیریت بین احساسات همسر، خودش و خانواده خویش است. او نبایست اجازه دهد که مسائل و مشکلات زناشویی خود و همسرش به خانواده ها برای حل آن انتقال پیدا کند . بلکه خود به دلیل داشتن استقلال فکری می تواند مشکلات را حل و فصل کند . به این ترتیب هر چقدر که خانواده‌ ها از مسائل خصوصی زندگی زناشویی ما کمتر بدانند .  احتمال اینکه در زندگی ما دخالتی انجام دهند به مراتب کمتر می شود . این معیار میتواند در هر دو جنس هم  معیار انتخاب همسر برای مردان و همچنین معیار انتخاب همسر برای زنان نیز باشد .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره و معیارهای ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: Criteria for Choosing a Spouse

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 225
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 29
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 41
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 155
  • بازدید ماه : 1,063
  • بازدید سال : 6,888
  • بازدید کلی : 21,043