loading...
روانشناسی امروزی
زینب بازدید : 34 پنجشنبه 25 آذر 1400 نظرات (0)

اگر یکی از نزدیکان شما که تا به حال اعتماد خیانت کرده باشد، احتمالاً نیش خیانت را احساس کرده اید. این درد می تواند زخم های عمیقی بر جای بگذارد.

هر نوع خیانت می تواند باعث ناراحتی عاطفی شود، اما زمانی که فردی که به نیازهایتان احترام می گذارد و به طور کلی به محافظت از رفاه شما کمک می کند، ممکن است آسیب های طولانی مدتی را تجربه کنید.

ترومای خیانت معمولاً به درد و آشفتگی طولانی مدت پس از:

خیانت توسط والدین یا سایر مراقبان دوران کودکی
خیانت توسط یک شریک عاشقانه
وقتی برای نیازهای اولیه و همچنین عشق و حمایت به شخصی تکیه می کنید، ممکن است برای اطمینان از امنیت خود، خیانت را بپذیرید.

همچنین ممکن است احتمال خیانت های آینده را بپذیرید - چیزی که می تواند عزت نفس، رفاه عاطفی و توانایی ایجاد دلبستگی با دیگران را کاهش دهد.

 نظریه ترومای خیانت


ترومای خیانت برای اولین بار توسط روانشناس جنیفر فرید در سال 1991 به عنوان یک مفهوم معرفی شد. او آن را به عنوان یک آسیب خاص توصیف کرد که در روابط اجتماعی کلیدی رخ می دهد که در آن فرد خیانت شده برای حمایت یا حمایت مورد نیاز به حفظ رابطه با خیانت کننده دارد.

تئوری ترومای خیانت نشان می‌دهد که آسیب در روابط دلبستگی، مانند روابط بین والدین و فرزند یا بین شرکای عاشقانه، می‌تواند باعث آسیب‌های پایدار شود.

مردم اغلب به خیانت با کنار کشیدن از شخصی که به آنها خیانت کرده پاسخ می دهند. اما وقتی برای برآوردن نیازهای خاصی به کسی وابسته هستید، این پاسخ ممکن است امکان پذیر نباشد.

مواجهه با خیانت همسر در زندگی مشترک فاجعه ای است که هیچ زوجی نمی‌تواند خودش را از آن مصون بداند. خیانت به هر شکلی اتفاق بیفتد پایه های زندگی را سست کرده و رابطه شما را در معرض فروپاشیدگی قرار می‌دهد. با اینکه خیانت به هیچ وجه قابل توجیه نیست ولی در بیشتر مواقع کوتاهی و کاستی هایی که شما در رابطه زناشویی مرتکب شده اید موجب ترغیب آن ها به خیانت می‌شود. جمله " پیشگیری، بهتر از درمان است" را همه شنیده اید. به نظر شما بهتر نیست با یادگیری برخی از مهارت ها احتمال خیانت همسر را به حداقل برسانیم؟ بنابراین در این مطلب با گروه فمیلیکو همراه باشید تا با 12 راهکار جلوگیری از خیانت آشنا شوید.

برای مثال، کودکان برای برآوردن نیازهای عاطفی همراه با غذا، سرپناه و نیازهای ایمنی به والدین وابسته هستند.

به طور مشابه، فردی که خارج از رابطه خود فاقد منابع مالی یا اجتماعی است، ممکن است ترس داشته باشد که اعتراف به خیانت و ترک رابطه می تواند امنیت او را به خطر بیندازد.

این ترس از عواقب بالقوه اعتراف به خیانت ممکن است فرد خیانت شده را وادار کند که آسیب را به خاک بسپارد. در نتیجه، ممکن است خیانت را به طور کامل پردازش نکنند یا آن را به درستی به خاطر بسپارند، به خصوص اگر در دوران کودکی اتفاق بیفتد.

ارتباط با نظریه دلبستگی


اگرچه کارشناسان در اصل مفهوم آسیب خیانت را برای کودکانی که توسط مراقبین خیانت شده اند به کار می بردند، اما مشخص شد که این نوع تروما می تواند در روابط دیگر نیز رخ دهد.

بیایید یک قدم به اصول تئوری دلبستگی برگردیم - پس از همه، دلبستگی قبل از خیانت است.

اولین روابط دوران کودکی شما بسیار مهم است زیرا زمینه را برای روابط بعدی فراهم می کند. هنگامی که این پیوندها قوی و مطمئن باشند، راه را برای دلبستگی های ایمن در بزرگسالی هموار می کنند.

از سوی دیگر، پیوندهای ناامن اغلب منجر به روابط متزلزل یا مشکل می شود.

پدر و مادری که کودکی را به دنیا می آورد، مسئولیت محافظت و مراقبت از آن کودک را دارد. این مسئولیت یک توافق ناگفته بین والدین و فرزند را تشکیل می دهد. کودک برای اولویت دادن به رفاه خود به والدین نگاه می کند و معمولاً کاملاً به والدین خود اعتماد دارند - تا زمانی که والدین آنها را ناامید کنند.

در یک رابطه عاشقانه، ممکن است برای زنده ماندن نیازی به شریک زندگی خود نداشته باشید، اما احتمالاً برای عشق، حمایت عاطفی و همراهی به او وابسته هستید.

این روابط همچنین بر توافقات استوار است - مرزهایی که رابطه را تعیین می کنند. به عنوان مثال، شرکای یک رابطه تک همسری معمولاً درک مشترکی از آنچه خیانت را تعریف می کند دارند و توافق می کنند که به یکدیگر اعتماد کنند تا خیانت نکنند.

شریکی که خیانت می کند به توجه به شرایط آن خیانت را درک می کند.

علائم و نشانه ها


آسیب خیانت می تواند بر سلامت جسمی و روانی تأثیر بگذارد، اما تأثیرات خاص می تواند بسته به نوع ضربه متفاوت باشد. به خاطر داشته باشید که همه افراد تروما را به یک شکل تجربه نمی کنند.

ترومای دوران کودکی


اثرات خیانت می تواند مدت کوتاهی پس از ضربه ظاهر شود و تا بزرگسالی ادامه یابد.

علائم کلیدی عبارتند از:

مشکل در تشخیص، بیان یا مدیریت احساسات
اضطراب، افسردگی و سایر علائم سلامت روان
کابوس ها
درد فیزیکی یا ناراحتی معده
موارد وحشت زدگی
افکار خودکشی
مشکل در اعتماد کردن به دیگران
مسائل پیوست
اختلالات اشتها
مصرف مواد


از نظر مشاوران مرکز خیانت فمیلیکو کودکانی که خیانت را تجربه می کنند نیز ممکن است در نهایت برای اجتناب از خاطرات سوء استفاده از واقعیت جدا شوند یا از واقعیت جدا شوند.

اگر والدینتان نتوانند از شما محافظت کنند، این خیانت می تواند عمیقاً با آنچه شما انتظار دارید مغایرت داشته باشد که در نهایت برای حفظ دلبستگی آن را مسدود کنید. کور کردن خود از خیانت و ترس از خیانت های آینده به شما کمک می کند تا در رابطه ای که فکر می کنید نمی توانید از آن فرار کنید زنده بمانید.

توانایی شما برای "فراموش کردن" به یک مکانیسم مقابله تبدیل می شود. با این حال، در حالی که تفکیک ممکن است به شما کمک کند تا با تروما کنار بیایید، همچنین می تواند بر حافظه و احساس خود تأثیر بگذارد.

ترومای خیانت


خیانت در یک رابطه عاشقانه معمولاً شکل خیانت به خود می گیرد، اگرچه انواع دیگر خیانت، مانند خیانت مالی نیز می تواند واکنش آسیب زا را برانگیزد.

کشف خیانت اغلب منجر به موارد زیر می شود:

از دست دادن عزت نفس و عزت نفس
بی حسی
خشم
احساس گناه
مشکل در کنترل احساسات
افکار مزاحم در مورد جزئیات ماجرا
از دست دادن ایمان به دیگران
سوء ظن و هوشیاری بیش از حد
افسردگی، اضطراب و سایر علائم سلامت روان
علائم فیزیکی، از جمله بی خوابی، درد و ناراحتی معده
کوری خیانت می تواند در زمینه روابط عاشقانه نیز اتفاق بیفتد.

شاید شما دقیقاً برای زنده ماندن نیازی به شریک زندگی خود نداشته باشید، اما ممکن است به دلایلی مانند فرزندان، نداشتن گزینه، نداشتن درآمد شخصی، همچنان احساس کنید که نمی توانید آن را ترک کنید.

روابط همچنین نیازهای مهم تعلق و ارتباط اجتماعی را برآورده می کند، و یک خیانت می تواند شما را متعجب کند که چگونه این نیازها را در آینده برآورده خواهید کرد.

به جای هوشیاری نسبت به نشانه های خیانت، ممکن است (اغلب ناخودآگاه) به منظور محافظت از رابطه خود و حفظ سلامت روان، سرنخ ها را نادیده بگیرید یا نادیده بگیرید.

منبع

https://familico.ir/

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 225
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 29
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 41
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 159
  • بازدید ماه : 1,067
  • بازدید سال : 6,892
  • بازدید کلی : 21,047